Jak je složité si vytvořit vlastní počítačovou hru?

Odpověď najdete v jubilejním pětadvacátém díle technologického podcastu FIT ČVUT Jedničky a Nuly. Co jsou v dnešní době hlavní herní principy a pilíře, o které se může hra opřít? Jaké jsou nové technologické trendy v herním designu a jak se v něm využívá AI? A co je to GameJam? Moderátorka podcastu Sara Polak tentokrát vyzpovídala vedoucího Laboratoře grafiky a herního designu, Ing. Adama Veseckého.

Co je to herní architektura?

„Když si člověk chce vytvořit vlastní počítačovou hru, měl by se naučit nejen práci s nástroji, které se na tvorbu her používají, ale zároveň porozumět architektonickým konceptům jako programování, návrhovým vzorům a různým technickým postupům. Měl by rozumět tomu, jak se modeluje například multiplayer,“ vysvětluje Adam Vesecký v podcastu a dodává: „Technické věci velmi rychle zastarávají. Co platilo dnes, zítra už platit nemusí. Samozřejmě existují designérské aspekty, které mají mnohaletou platnost. Například to, co vymyslelo Nintendo v osmdesátých letech, se stále používá. Proto se vyučují základní herní mechaniky a základy designu na starých hrách, jako jsou The Legend of Zelda nebo Super Mario Bros.

Odborník na herní design, Ing. Adam Vesecký

Co jsou v dnešní době hlavní herní principy a pilíře, o které se může hra opřít, jaké jsou nové technologické trendy v herním designu a jak se v něm využívá AI vám v podcastu prozradí Ing. Adam Vesecký, vedoucí Laboratoře grafiky a herního designu (ggLab) FIT ČVUT. Počítačové hry si oblíbil již v útlém věku a nadchly ho natolik, že se začal orientovat na jejich vývoj a vytvářet si vlastní minihry. O své bohaté zkušenosti se dělí se studenty v rámci výuky předmětů Architektura počítačových her (NI-APH) a Design počítačových her (NI-DPH).

Jak je složité si vytvořit vlastní počítačovou hru?

„Nejdříve si musím rozmyslet pár nejdůležitějších věcí. První z nich je moje vnitřní motivace, proč tu hru vůbec chci vytvořit. Jestli volím entertainment, storytelling, nebo nějaký filozofický prožitek a zážitek. Uvědomit si, co tomu světu chci sdělit, je nesmírně důležité. Druhá věc je klíčová mechanika hry. Třetí věc je rozmyslet si, kdo je můj hráč. Lidé většinou hrají hry, protože jsou rádi v něčem úspěšní, a ta hra jim to umožňuje,“ vysvětluje Adam Vesecký v podcastu a dodává:

„Pro designéra je nesmírně snadné osvojit si základy programování, ale pro programátora je nesmírně obtížné osvojit si základy designu. Ne každý z nás má umělecké cítění. Proto je nejdůležitější si uvědomit, v čem jsem o trochu lepší než většina ostatních. Místo toho, abych investoval čas do věcí, které budou mít na tu hru minimální impakt, se můžu zaměřit na svou silnou stránku. Ať už je to vyprávění zajímavého příběhu nebo programování, ta hra by měla reflektovat moje schopnosti. Ve chvíli, kdy se pustím do vytváření her, vedle mě budou miliony dalších lidí, kteří absolvovali desítky kurzů a mají stejnou motivaci jako já. Proto je potřeba mít něco navíc.“

Jaké znalosti a dovednosti si můžete odnést z nových předmětů vyučovaných na FIT ČVUT zaměřených na počítačové hry? A co je to GameJam? Poslechněte si nový díl podcastu.

O podcastu

Cílem podcastu Jedničky a Nuly je přiblížit nejnovější informační technologie široké veřejnosti a přispět tak k popularizaci oboru, který je v dnešní době v mnoha oblastech nepostradatelný. Zajímá vás umělá inteligence, superpočítače, studium na FIT nebo propojení IT a umění? Poslechněte si i předchozí díly:

Jak využívat umělou inteligenci bezpečně? – 10. 9. 2023
Jak se dá IT využít k tvorbě hudby? – 10. 8. 2023
Jak jsem zvládl prvák na FIT ČVUT? – 10. 7. 2023
Jak se používají superpočítače? – 10. 6. 2023
Co mají společného Platón a technologie? – 10. 5. 2023
Jak se modelují exoplanety? – 10. 4. 2023
Jak fungují doporučovací systémy? – 10. 3. 2023
Přístupové karty – jejich výhody a rizika? – 10. 2. 2023
K čemu jsou nám superpočítače? – 10. 1. 2023
Jak počítačově simulovat chování lidí? – 10. 12. 2022
Jak se žije v době datové? – 10. 11. 2022
Veřejná data – hrozba, nebo příležitost? – 10. 10. 2022
Proč je matematika důležitá pro informatiku? – 10. 9. 2022
Jak zařídit, aby mi dal lajk Elon Musk? – 10. 8. 2022
Jak se ze školní lavice dostat až do kanceláře děkana? – 10. 7. 2022
Jak virtuální realita může přiblížit minulost? – 10. 6. 2022
Jak algoritmy doporučují obsah na internetu? – 10. 5. 2022
Jaká jsou rizika při používání stejných hesel? – 10. 4. 2022
Jsou auta plná moderních technologií bezpečná? – 10. 3. 2022
Jak se dá umělá inteligence využít při pozorování vesmíru? – 10. 2. 2022
Mohou roboti nahradit lidi ve skladech? – 10. 1. 2022
Proč se nebát kamer ve veřejném prostoru? – 10. 12. 2021
Dokážeme žít bez umělé inteligence? – 10. 11. 2021
Kdy nám budou drony doručovat nákupy? – 10. 10. 2021

Na další otázky ze světa jedniček a nul vám odpoví odborníci z FIT ČVUT společně se Sarou Polak vždy jednou měsíčně. A kde si můžete podcast poslechnout? Naleznete ho na stránkách fit.cvut.cz/podcast, nebo v aplikacích Spotify, Google PodcastsApple Podcasts pod názvem Jedničky a Nuly.

Magdaléna Malířová

Věřím, že studium vysoké školy nabízí víc než jen nové znalosti, proto se ráda aktivně podílím na životě na naší fakultě. Jsem členkou studentského klubu FIT++, kde pomáhám s organizováním nejrůznějších akcí. A protože mě kromě psaní kódu baví i psaní článků, stala jsem se také součástí redakčního týmu fakultního časopisu Buď FIT. Ve volném čase ráda kreslím, cestuju a hraju v divadle. Jako členku divadelního souboru Comica Economica jste mě mohli vidět například na prknech Semaforu. Kontaktovat mě můžete na malirmag@fit.cvut.cz.