Přemýšleli jste někdy nad tím, co přesně dělají návštěvníci na vašem webu? Nástroje ve stylu Google Analytics v tomto ohledu nepochybně nabízejí zajímavá data, ale říká vám to skutečně vše o tom, jak se daný uživatel na stránce pohyboval a choval?
Zamyslete se nad modelovou situací: Provozujete e-shop, do nějž zavítalo 100 návštěvníků. Z nich pouze 10 vložilo zboží do košíku, ale jen 2 si zboží doopravdy zakoupili. Nejedná se o vymyšlený scénář, ale běžnou realitu. Proč se tak ale stalo a kde je problém? Přesně to je případ, kdy běžná kvantitativní analytika nestačí.
Proto jsme před dvěma lety začali vyvíjet Zeerat. Vymysleli jsme nástroj, který umožňuje nahrát video z každé návštěvy webových stránek, generuje pokročilé heatmapy a díky dotazníkům dokáže zjistit i pocity návštěvníků z návštěvy webových stránek.
Od ruční optimalizace webových stránek k analytickému nástroji
Ještě před vznikem Zeeratu jsme začali, tehdy jako skupinka kamarádů ze střední školy, pomáhat provozovatelům webových stránek s weby. Prováděli jsme analýzu SEO, UX a následně se web snažili vylepšit. Zjistili jsme však, že k tomu potřebujeme další nástroje a na trhu není služba, která by vyhovovala našim potřebám.
Zamysleli jsme se nad požadovanými funkcemi, dali dohromady tým, jejž tvoří převážně programátoři z ČVUT, a začali vyvíjet produkt, který by zvládl vše, co potřebujeme. Cílem bylo především nabídnout v jednom rozhraní možnost sledování aktivity uživatele v podobě videa, získávat informace o tom, kam kouká a ještě nakonec zjistit jeho rozpoložení z návštěvy. Občas je lepší nevědět, do čeho jdete, a tak jsme se vrhli na usilovný vývoj a snaha se vyplatila.
Silicon Valley bylo skvělou inspirací
Finálnímu produktu, který jsme uvedli na trh na jaře 2016, předcházely více jak dva roky vývoje. Důležitým milníkem pro nás byla hlavně účast v programu Czech Accelerator díky Czech Investu, kdy se nám podařilo dostat, tehdy ještě společně s Be3D, až na stáž do slunného Silicon Valley. Dlouhých 5 měsíců schůzek s investory a zkušenými mentory z technologického prostředí bylo pro nás tou nejlepší školou.
Uvědomili jsme si tam spoustu věcí, vrátili se do ČR a řekli si, že produkt nepustíme na trh, dokud nebude perfektní. Díky vstupu Angel investora jsme se mohli na vývoj zaměřit doopravdy naplno.
Když se ozvou velká jména, vidíte, že jdete správnou cestou
Důležité pro nás také bylo, když začaly přibývat klienti jako Kolonial.cz, Rohlík.cz, Martinus.sk a další. Viděli jsme, že zvládáme bez problémů nabídnout kvalitní heatmapy, videa a dotazníky každému bez ohledu na velikost a návštěvnost a zvládneme klidně zaznamenávat desítky milionů videí každý měsíc. A to i přes fakt, že na rozdíl od konkurence nahraná videa ukládáme po delší dobu (zatím je dokonce vůbec nemažeme) a zákazník je tak má k dispozici i když se na ně bude chtít podívat po několika měsících.
Zeerat je jako videokamera pro webové stránky
Dva roky vývoje a zlepšování funkcí dostaly Zeerat.com do současné podoby. Nástroj na adrese www.zeerat.com si může bezplatně vyzkoušet každý, přičemž připraveny jsou i prémiové verze v závislosti na počtu nahrávek. Výhodou je nezávislost na konkrétní platformě, kdy umíme nahrávat uživatele PC i chytrých telefonů. Vedle videí z návštěv generujeme zmíněné heatmapy, tedy přesné vizualizace aktivity uživatele na stránce, což je věda sama o sobě, protože málokdo dnes nabízí kvalitní heatmapy a je několik způsobů, jak heatmapu vytvořit. Stejně tak sledujeme scrollování, kdy majitele webu informujeme, jak velké procento uživatelů určitou část stránky zahlédlo a kolik jich došlo až na její konec.
Majitel webu je díky těmto kvalitativním datům schopen získat povědomí o tom, jak přemýšlí jeho zákazník, jak dlouho se pozastavuje nad určitými informacemi a na závěr, což je neméně důležité, dostane feedback z dotazníku. Může jít třeba o odpověď na otázku, proč onen návštěvník zboží nenakoupil, i když už měl v košíku několik položek.
„Zajímavé jsou případy z e-shopů, kdy se nezřídka stane, že zákazník nedokončí nákup i přes fakt, že již má v košíku položky. Pokud se data správně uchopí a podpora se v rychlosti podívá na jeho video, může jej oslovit a nabídnout mu řešení. Častým problémem je třeba nefunkční tlačítko či špatně umístěné ovládací prvky. I takové maličkosti mohou rozhodovat mezi dokončením a nedokončením nákupu,“ zmiňuje CEO Zeerat.com, Michael Repetný.
Oproti konkurenci Zeerat poskytuje kvalitnější heatmapy, nedochází k mazání starších videí a nabízí funkce, jako jsou filtry či triggery, které zákazníkům pomáhají vybrat ze stovek videí ta správná. Jednou věcí je totiž nabídnout nástroj na nahrávání videa, druhou zase fakt, že ne každé video je pro majitele stránek užitečné. A právě filtrování těch správných je oblastí, na kterou jsme se při vývoji hodně zaměřili. Je totiž zřejmé, že nikdo nemá čas koukat na stovky videí, takže je třeba hledat ta správná a šetřit čas uživatelů.
Přišla i těžká rozhodnutí, koupit jsme se ale nenechali
Zajímavým momentem byl ten, kdy se o Zeerat začala zajímat samotná IBM. Stáli jsme před rozhodnutím, zda se pouštět do jednání, nebo si nadále zachovat nezávislost a pokračovat „na vlastní triko“. A jelikož produktu věříme, rozhodli jsme se jít jinou cestou.
Tým roste, čekají nás další trhy a nové funkce
V červnu došlo k přesunu společnosti do nových prostor coworkingového centra K10, sídlícím v prostorách bývalé dánské ambasády na Vinohradech. Na vzniku K10 se Zeerat podílel, takže víme, že jde o místo, kde má náš tým perfektní pracovní podmínky. K dispozici zde mají velkou zahradu pokrytou WiFi, kuchaře a dokonce třeba i saunu.
Do týmu neustále hledáme schopné programátory, markeťáky a další. Vzhledem k tomu, že programátoři z ČVUT tvoří naše pevné jádro, určitě rádi přivítáme další. V dohledné době máme ambice vstoupit na jihoamerický trh a také prorazit v ostatních zemích Evropy. Aby toho nebylo málo, chystáme se i na nové funkce, jako je chytrá analýza obsahu videa. Je to pro nás velká výzva a zároveň řešení složitého problému, které nás posune o stupeň výše.
Autor: Lukáš Voříšek