Inspirum Technologies víří stojaté vody české e-commerce scény

inspirum-logoKdyž jsme v létě 2015 pracovali na zakázce pro e-shop s přírodní kosmetikou, dostali jsme tvrdou ránu od reality českých internetových obchodů. Firma s pětimilionovým měsíčním obratem neměla dobře zpracovanou servisní smlouvu s dodavatelem a během častých výpadků přicházela o statisíce korun denně. Začali jsme se ptát majitelů českých e-shopů a zjistili jsme, že výše zmiňovaná firma není zdaleka jediným případem špatně nastavené spolupráce.

Na základě rozhovorů s majiteli e-shopů jsme se rozhodli s kolegou Garym Fibigerem z FITu vstoupit na e-shopovou scénu a dělat e-shopy po svém. Když pak přišel můj dlouholetý kamarád z Liberce a čerstvý bakalář z FITu Tomáš Novotný s jádrem e-commerce platformy, dali jsme hlavy dohromady a koncem května 2016 jsme oficiálně představili platformu Inspishop (www.inspishop.cz), na které stavíme e-shopy na míru.

Inspirum funguje od srpna 2015, od začátku roku jsme sídlili v Paláci Adria hned u Václavského náměstí a od června 2016 sídlíme v luxusní vile K10 (www.k10.online). Aktuálně čítá tým Inspirum 12 lidí převážně z FITu a v červenci přesáhne firma měsíční obrat čtvrt milionu korun. Inspirum založili Jiří Moos a Gary Fibiger, oba studenti FITu.

Proč vyvíjet vlastní platformu, když jich už existuje tolik?

20160616-dsc_2510-2-kopie
Jiří Moos

Souvisí to s naší dlouhodobou vizí, kdy chceme v horizontu pár měsíců nabízet firmám možnost naprogramovat si do platformy vlastní moduly. Toho dosáhneme tzv. release managementem, kdy vytvořený modul pečlivě propojíme s jádrem platformy a zaintegrujeme nové funkce do e-shopu. Tento přístup ušetří velkým e-shopům stovky tisíc měsíčně, které by musely investovat do vývoje u nás. Většina větších e-shopů má také vlastní IT týmy, které by kompletním outsourcingem služeb na externího dodavatele přišly o práci.

Pokud bychom použili nějakou existující platformu, byl by release management mnohem složitější a bylo by těžké udržet kvalitu práce. Navíc je většina úprav na e-shopu pro klienta ve finále levnější, protože naší platformu dokonale známe a práce nám trvá kratší dobu.

Potenciální problémy s výpadky řešíme s klienty podpisem smlouvy o poskytování služeb (SLA), kterou garantujeme e-shopu reakční doby a postihy za nedodržení podmínek. Ve chvíli, kdy k nám klient přesune celý svůj byznys, potřebuje garanci, že mu vše poběží, jak má.

V Česku už je hromada e-shopů, chce vůbec někdo stavět nové?

20160616-dsc_2608-kopie
Gary Fibiger

Česká republika je e-shopovou zemí. V současné době existuje v tuzemsku přes 37 000 e-shopů, což je největší počet na obyvatele v celé Evropě. Díky obrovské konkurenci tzv. krabicových e-shopových řešení může začít na internetu prodávat doslova každý a náklady za pronájem nemusí překročit v extrémních případech ani 15 korun měsíčně. Proto je ale většina z výše zmíněného počtu e-shopů pouhou kopií něčeho, co už má další stovka lidí.

Pokud chcete uspět v prodeji na internetu, většinou se bez e-shopu na míru neobejdete, a to nejen kvůli originální grafické podobě. Majitele e-shopu převážně zajímá pouze zvýšení prodejů a efektivita práce zaměstnanců. Proto nám funguje poradenství ohledně funkcí e-shopu i v návaznosti na specifický styl práce v dané firmě. Typicky šetříme práci asistentkám, které přepisují data z excelu do účetního systému atd.

Naše cílová skupina jsou proto e-shopy, které buď e-shop nemají, ale myslí to s prodejem na internetu vážně, nebo majitelé, kteří přerůstají svým úspěchem stávající krabicové řešení. Typickým klientem je například Papírnictví Smíchov, které prodává na internetu výtvarné potřeby. Přecházeli k nám z Prestashopu, kde museli přepisovat ručně všechny objednávky do pokladního systému. Celý e-shop od nás běží na www.papirnictvismichov.cz.

Vyvíjet netradiční e-shopy může být pro ambiciózního programátora zajímavá výzva

screen-arttusČasto slýcháváme, že dělat e-shopy je nuda. Máme možná trochu štěstí, že se dostáváme k zajímavým projektům. Ať už to jsou e-shopy s několikamilionovými měsíčními obraty, kde zasáhne naše práce statisíce lidí, nebo konfigurátory produktů s technologickou výzvou pro javascript vývojáře. I když u nás převažuje PHP, pracujeme i v NodeJS nebo v Pythonu.

Od června jsme přešli kompletně na Docker, takže i tam se dá zabavit skoro až nekonečnou optimalizací. Řešíme také práci s daty v rámci funkce doporučování produktů.

Autor: Jiří Moos, CEO Inspirum Technologies, www.inspirum.cz