Jak se ve 24 letech dostat do jednoho z nejlepších akcelerátorů na světě?

Recept neexistuje, ale jeden příběh by tu byl. Slyšeli jste někdy o společnosti abdoc? Pokud ano, asi to bylo ve spojitosti s pražským StartupYardem nebo s photoshopovým pluginem CSS Hat. Ať už abdoc znáte nebo ne, právě v této firmě začínal Petr Brzek, Vu Hoang Anh a Martin Ďuriš, kteří se na jaře roku 2016 dostali se svoji firmou Avocode do kalifornského akcelerátoru 500 Startups. Ale to bychom předbíhali…

Klobouk dolů

Vše začalo v roce 2012. Abdoc se postupně vzdaloval od zakázek na tvorbu webů a díky úspěchu CSS Hatu budoval nové pluginy jako Subtle Patterns, Social Kit a PNG Hat. Jelikož značka abdoc byla stále spojován s firemními zakázkami, Petr, Vu a Martin založili Source, webové tržiště, na kterém dodnes najdete všechny jejich pluginy. I když byl vývoj photoshopových doplňků poměrně pěkný a výdělečný byznys, kluci si už delší dobu lámali hlavu s tím, jak dosavadní know­how využít najednou. A pak je to trklo…

Photoshop není pro všechny

Zatímco pro designéry představuje Photoshop mocný nástroj, vývojářům způsobuje spíše bolest hlavy. Vývojáři potřebují daleko jednodušší nástroj s přesnějšími funkcemi na měření vzdáleností, získávání barev a fontů a exportování obrázků a CSS. A tak na bázi Atom.io začala postupně vznikat cloudová aplikace, která později získala jméno Avocode.

Vývoj první verze trval něco přes 9 měsíců. Brzy bylo jasné, že Avocode může sloužit nejen k otevírání PSD designu na jakémkoli operačním systému, ale i jako nástroj pro spolupráci. Designéři mohou nahrávat jednotlivé verze designů přímo z Photoshopu nebo do Avocode Manageru v prohlížeči a další členové týmu mohou na jakékoli místo v designu komentovat.

Podrobnosti o všech funkcích Avocode najdete na stránce avocode.com
Podrobnosti o všech funkcích Avocode najdete na stránce avocode.com

Před spuštěním Avocode, kluci připravili kampaň jménem Photoshopkiller.com, která jim získala přes 20 000 e­mailů. Spolu s e­mailovým listem webového tržiště Source tak měli při spuštění solidní databázi potenciálních uživatelů a zákazníků. A skutečně ­ produkt Avocode mal v čase svého spuštění na účtě 60 000 dolarů z předobjednávek.

Růst

Od té doby se Avocode neustále zdokonaluje. Jádro na Atomu postupně vystřídal Electron a místo zastaralého Angular JavaScriptu běží celá aplikace v React.js a Node.js. Přibylo také otevírání designů ve formátu Sketch a mnoho nových funkcí jako třeba přidání proměnných nebo rozřezání designu na exportovatelné kusy. Postupně se zdokonaluje také cloudové úložitě Avocode Manager, kde si každý tým může spravovat, prohledávat a upravovat své projekty (za 18 měsíců existence Avocode sem uživatelé nahráli přes 500 000 designů).

Už od začátku na to kluci samozřejmě nebyli jen tři. Spolu s nimi vyvíjelo Avocode celkem 11 lidí. Za poslední dva roky se tým částečně obměnil a vyrostl na 15 lidí. Najdete tu experty na JavaScript, parsing, rendering, servery, UX, zákaznickou podporu, video i marketing.

Část týmu představuje akci Code in the Dark
Část týmu představuje akci Code in the Dark

Část týmu představuje akci Code in the Dark Celý tým do února 2016 sídlil ve střešním bytu v Italské ulici na Vinohradech. Velikost prostoru, kde kluci sídlili od dob abdocu, už však sotva stačila a přišel čas najít si nový domov. Vuovi, který momentálně zastává pozici CEO, se podařilo zajistit prostor v kubistické Kovařovicově vile na pražské náplavce, kam se celá firma Avocode v březnu přestěhovala.

Avocode má momentálně k dispozici celé 1. patro této památkově chráněné vily.
Avocode má momentálně k dispozici celé 1. patro této památkově chráněné vily.

Kdy je správný čas na investici?

Avocode si může větší tým i pěkné kanceláře dovolit hlavně z toho důvodu, že oproti většině startupů zatím nepálí peníze investorů, ale sami vydělávají dostatek. Jejich produkt má momentálně 20 000 uživatelů a 2 500 platících zákazníků po celém světě, mezi které se počítá např. Kayak, Salesforce, BBC i Americká armáda. Investice tedy není otázkou života a smrti.

Už v prvním roce po spuštění Avocode projevily o produkt zájem společnosti Adobe a InVision, ale kluci prodej odmítli. Později se Avocode dostala do finálního kola v Y Combinatoru, ale bohužel to neklaplo. Stejně nadějná byla i diskuze s Credo Ventures, od které měli dostat 1 milion dolarů. I když z toho nakonec sešlo, kluci neodešli s prázdnou.

Dostali tzv. „introduction“ do 500 Startups. Oproti produktově zaměřenému Y Combinatoru se v 500 Startups soustředí na růst. Z 1 500 přihlášených se sem každoročně dostane do 40 startupů (což je údajně 2x horší poměr než při přijímačkách na Harvard). Součástí „balíčku“ 500 Startups je investice 125 000 dolarů a 4 měsíční mentoring v kancelářích v Sillicon Valley. Avocode díky příjetí do 500 Startups získalo celkovou investice ve výši 250000.

Od konce května je tedy část týmu Avocode v kalifornském Mountain View, kde pracují na distribuci a marketingu. Jedna z hlavních věcí, na kterou kluci v 500 Startups brzy přišli, byla, že nové funkce nepohání růst společnosti. Jistě postupné zdokonalování produktu je na místě a udržuje stávající zákazníky spokojené, ale nové trhy se touto strategií oslovují jen těžko. Avocode svoje dosavadní zákazníky získal díky zákaznické základně, kterou si vybudoval pomocí produktů Source a za zbytek vděčí organickému inbound marketingu. V současné době společnost roste asi o 15% za měsíc. Do konce roku by se tým rád dostal na 25%.

Pokud se chcete sami přesvědčit, jak se Avocode daří a vyvíjí sledujte jejich facebook.com/avocode nebo si stáhněte poslední verzi produktu Avocode 2.8. Díky nedávným investicím i prostorným kancelářím se v Avocode poohlížejí po nových zaměstnancích zejména v oblasti vývoje front­endu. Pokud byste chtěli kluky oslovit, napište jim na petr@avocode.com a třeba se domluvíte.

Autor: Jakub Žitný

SdíletShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone