Recept neexistuje, ale jeden příběh by tu byl. Slyšeli jste někdy o společnosti abdoc? Pokud ano, asi to bylo ve spojitosti s pražským StartupYardem nebo s photoshopovým pluginem CSS Hat. Ať už abdoc znáte nebo ne, právě v této firmě začínal Petr Brzek, Vu Hoang Anh a Martin Ďuriš, kteří se na jaře roku 2016 dostali se svoji firmou Avocode do kalifornského akcelerátoru 500 Startups. Ale to bychom předbíhali…
Klobouk dolů
Vše začalo v roce 2012. Abdoc se postupně vzdaloval od zakázek na tvorbu webů a díky úspěchu CSS Hatu budoval nové pluginy jako Subtle Patterns, Social Kit a PNG Hat. Jelikož značka abdoc byla stále spojován s firemními zakázkami, Petr, Vu a Martin založili Source, webové tržiště, na kterém dodnes najdete všechny jejich pluginy. I když byl vývoj photoshopových doplňků poměrně pěkný a výdělečný byznys, kluci si už delší dobu lámali hlavu s tím, jak dosavadní knowhow využít najednou. A pak je to trklo…
Photoshop není pro všechny
Zatímco pro designéry představuje Photoshop mocný nástroj, vývojářům způsobuje spíše bolest hlavy. Vývojáři potřebují daleko jednodušší nástroj s přesnějšími funkcemi na měření vzdáleností, získávání barev a fontů a exportování obrázků a CSS. A tak na bázi Atom.io začala postupně vznikat cloudová aplikace, která později získala jméno Avocode.
Vývoj první verze trval něco přes 9 měsíců. Brzy bylo jasné, že Avocode může sloužit nejen k otevírání PSD designu na jakémkoli operačním systému, ale i jako nástroj pro spolupráci. Designéři mohou nahrávat jednotlivé verze designů přímo z Photoshopu nebo do Avocode Manageru v prohlížeči a další členové týmu mohou na jakékoli místo v designu komentovat.
Před spuštěním Avocode, kluci připravili kampaň jménem Photoshopkiller.com, která jim získala přes 20 000 emailů. Spolu s emailovým listem webového tržiště Source tak měli při spuštění solidní databázi potenciálních uživatelů a zákazníků. A skutečně produkt Avocode mal v čase svého spuštění na účtě 60 000 dolarů z předobjednávek.
Růst
Od té doby se Avocode neustále zdokonaluje. Jádro na Atomu postupně vystřídal Electron a místo zastaralého Angular JavaScriptu běží celá aplikace v React.js a Node.js. Přibylo také otevírání designů ve formátu Sketch a mnoho nových funkcí jako třeba přidání proměnných nebo rozřezání designu na exportovatelné kusy. Postupně se zdokonaluje také cloudové úložitě Avocode Manager, kde si každý tým může spravovat, prohledávat a upravovat své projekty (za 18 měsíců existence Avocode sem uživatelé nahráli přes 500 000 designů).
Už od začátku na to kluci samozřejmě nebyli jen tři. Spolu s nimi vyvíjelo Avocode celkem 11 lidí. Za poslední dva roky se tým částečně obměnil a vyrostl na 15 lidí. Najdete tu experty na JavaScript, parsing, rendering, servery, UX, zákaznickou podporu, video i marketing.
Část týmu představuje akci Code in the Dark Celý tým do února 2016 sídlil ve střešním bytu v Italské ulici na Vinohradech. Velikost prostoru, kde kluci sídlili od dob abdocu, už však sotva stačila a přišel čas najít si nový domov. Vuovi, který momentálně zastává pozici CEO, se podařilo zajistit prostor v kubistické Kovařovicově vile na pražské náplavce, kam se celá firma Avocode v březnu přestěhovala.
Kdy je správný čas na investici?
Avocode si může větší tým i pěkné kanceláře dovolit hlavně z toho důvodu, že oproti většině startupů zatím nepálí peníze investorů, ale sami vydělávají dostatek. Jejich produkt má momentálně 20 000 uživatelů a 2 500 platících zákazníků po celém světě, mezi které se počítá např. Kayak, Salesforce, BBC i Americká armáda. Investice tedy není otázkou života a smrti.
Už v prvním roce po spuštění Avocode projevily o produkt zájem společnosti Adobe a InVision, ale kluci prodej odmítli. Později se Avocode dostala do finálního kola v Y Combinatoru, ale bohužel to neklaplo. Stejně nadějná byla i diskuze s Credo Ventures, od které měli dostat 1 milion dolarů. I když z toho nakonec sešlo, kluci neodešli s prázdnou.
Dostali tzv. „introduction“ do 500 Startups. Oproti produktově zaměřenému Y Combinatoru se v 500 Startups soustředí na růst. Z 1 500 přihlášených se sem každoročně dostane do 40 startupů (což je údajně 2x horší poměr než při přijímačkách na Harvard). Součástí „balíčku“ 500 Startups je investice 125 000 dolarů a 4 měsíční mentoring v kancelářích v Sillicon Valley. Avocode díky příjetí do 500 Startups získalo celkovou investice ve výši 250000.
Od konce května je tedy část týmu Avocode v kalifornském Mountain View, kde pracují na distribuci a marketingu. Jedna z hlavních věcí, na kterou kluci v 500 Startups brzy přišli, byla, že nové funkce nepohání růst společnosti. Jistě postupné zdokonalování produktu je na místě a udržuje stávající zákazníky spokojené, ale nové trhy se touto strategií oslovují jen těžko. Avocode svoje dosavadní zákazníky získal díky zákaznické základně, kterou si vybudoval pomocí produktů Source a za zbytek vděčí organickému inbound marketingu. V současné době společnost roste asi o 15% za měsíc. Do konce roku by se tým rád dostal na 25%.
Pokud se chcete sami přesvědčit, jak se Avocode daří a vyvíjí sledujte jejich facebook.com/avocode nebo si stáhněte poslední verzi produktu Avocode 2.8. Díky nedávným investicím i prostorným kancelářím se v Avocode poohlížejí po nových zaměstnancích zejména v oblasti vývoje frontendu. Pokud byste chtěli kluky oslovit, napište jim na petr@avocode.com a třeba se domluvíte.
Autor: Jakub Žitný