Jak virtuální realita může přiblížit minulost?

To vám vysvětlí v devátém díle technologického podcastu FIT ČVUT Jedničky a Nuly. Jak se díky virtuální realitě dá vrátit do minulosti, o čem je projekt Věnná města českých královen a jaký je rozdíl mezi virtuální a mixovanou realitou? Tyto a mnohé další otázky položila moderátorka podcastu a popularizátorka umělé inteligence Sara Polak členu Katedry softwarového inženýrství, Ing. Jiřímu Chludilovi.

Co je to virtuální realita?

Virtuální realita (VR) je technologie umožňující uživateli ocitnout se v simulovaném prostředí a interagovat s ním. Může vytvářet iluzi skutečného světa, která se používá například při výcviku vojáků a pilotů, nebo fiktivního světa počítačových her. Mezi další typy technologií ve stylu VR patří rozšířená a smíšená (mixovaná) realita. Jaký je mezi nimi rozdíl? „Virtuální realita umožňuje uživateli vstoupit do zcela umělého světa, ve kterém se pohybuje a interaguje s ním pomocí svého pohybu. Většina headsetů funguje tak, že máme v prostoru senzory, které sledují pozici brýlí a ovladače, díky nimž se můžeme rozhlížet ve virtuální scéně a interagovat s ní, jako by byla reálná. Mixovaná realita je pak kombinací reálné scény a umělého modelu. Velmi populární herní aplikací je například Pokémon GO, kde do reálné scény přibíhají veselé postavičky, které můžeme lovit. Virtuální realita ale není jen herní záležitostí, může nám poskytnout informace navíc,“ vysvětluje Jiří Chludil.

Odborník na VR, Ing. Jiří Chludil

Archeologie, historické stavby, archivářství… Jak se díky virtuální realitě dá vrátit do minulosti, o čem je projekt Věnná města českých královen a jaký je rozdíl mezi virtuální a mixovanou realitou vám v podcastu prozradí Ing. Jiří Chludil, vedoucí Síťové multimediální laboratoře (SAGElab)Katedry softwarového inženýrství FIT ČVUT. Na fakultě pracuje už od jejího založení. Zabývá se integracemi postupů počítačové grafiky a softwarového inženýrství do historických věd, propagací a výukou grafiky na fakultě, virtuální a rozšířenou realitou, programováním zásuvných modulů do grafických aplikací a vývojem aplikací pro vzdělávání dětí. Je spoluzakladatelem zaměření Počítačová grafika.

Jak může virtuální realita přiblížit minulost?

„Tématem mého studia je pomocí nástrojů rozšířené virtuální reality umožnit jednodušší rekonstrukci historických staveb, jejich modelování a umísťování do VR. Během svého bádání jsem zjistil, že je to jednoduchý proces pro naše studenty, ale není to vůbec jednoduché pro lidi, kteří jsou z jiných oborů. Často se objevuje problém s formáty i kvalitou modelů. Proto jsem v rámci projektu Věnná města českých královen, na kterém spolupracuji s UHKHÚ AV, vytvářel nástroje, které by měly zjednodušovat celý proces. Umožní také kontrolovat, zda je model dostatečně kvalitní, a to jak po vizuální stránce (díry, obrácené textury, překřížené body), tak z hlediska historických nepřesností, což budou vyhodnocovat odborníci na historii,“ říká Jiří Chludil v podcastu a dodává: „Hlavním cílem tohoto projektu je přiblížit historii měst běžnému člověku, a to jak formou VR, tak rozšířené VR. Existují k němu také speciální webové stránky a publikace, my se jen snažíme využít nové technologie. Pomocí aplikace se můžeme podívat, jak některé historické budovy vypadaly, kde zhruba stály a celkově si tak přiblížit historii.

Poslední dva roky ukázaly nutnost digitalizace hmotného kulturního dědictví. Nejen kvůli nemožnosti cestování, ale také z důvodu, že artefakty časem degradují. Není tedy vhodné, aby se každou chvíli ukazovaly všem návštěvníkům a badatelům. Virtuální realita umožní lepší mezinárodní spolupráci, jelikož vědec bude moct například virtuálně navštívit sbírky v zahraničí a zároveň uchovat artefakty pro následující generace. Žijeme v nejisté době, kdykoliv může dojít k různým událostem, kvůli kterým hmotné kulturní dědictví ztratíme. Tohle je možnost, jak ho zachovat,“ varuje Jiří Chludil.

Zaujala vás virtuální realita a chtěli byste se dozvědět víc? Poslechněte si nejnovější díl podcastu.

O podcastu

Cílem podcastu Jedničky a Nuly je přiblížit nejnovější informační technologie široké veřejnosti, a přispět tak k popularizaci oboru, který je v dnešní době v mnoha oblastech nepostradatelný. Zajímá vás umělá inteligence, kyberbezpečnost, kryptografie nebo doporučovací algoritmy? Poslechněte si i předchozí díly:

Jak algoritmy doporučují obsah na internetu? – 10. 5. 2022
Jaká jsou rizika při používání stejných hesel? – 10. 4. 2022
Jsou auta plná moderních technologií bezpečná? – 10. 3. 2022
Jak se dá umělá inteligence využít při pozorování vesmíru? – 10. 2. 2022
Mohou roboti nahradit lidi ve skladech? – 10. 1. 2022
Proč se nebát kamer ve veřejném prostoru? – 10. 12. 2021
Dokážeme žít bez umělé inteligence? – 10. 11. 2021
Kdy nám budou drony doručovat nákupy? – 10. 10. 2021

Na další otázky ze světa jedniček a nul vám odpoví odborníci z FIT ČVUT společně se Sarou Polak vždy jednou měsíčně. A kde si můžete podcast poslechnout? Naleznete ho na stránkách fit.cvut.cz/podcast, nebo v aplikacích Spotify, Google PodcastsApple Podcasts pod názvem Jedničky a Nuly.

Magdaléna Malířová

Věřím, že studium vysoké školy nabízí víc než jen nové znalosti, proto se ráda aktivně podílím na životě na naší fakultě. Jsem členkou studentského klubu FIT++, kde pomáhám s organizováním nejrůznějších akcí. A protože mě kromě psaní kódu baví i psaní článků, stala jsem se také součástí redakčního týmu fakultního časopisu Buď FIT. Ve volném čase ráda kreslím, cestuju a hraju v divadle. Jako členku divadelního souboru Comica Economica jste mě mohli vidět například na prknech Semaforu. Kontaktovat mě můžete na malirmag@fit.cvut.cz.