YouTube: Broadcast Yourself?

Je to jedna ze služeb, které patří výhradní místo v našich prohlížečích. Trávíme zde denně několik hodin poslechem hudby, sledováním videí vtipných držkopádů či koťátek. Jaký ale byl původní koncept této populární sítě a jak si díky ní můžete vydělat slušné peníze? A kolik vlastně vydělávají čeští YouTubeři?

Letmý výlet do historie

Historicky první verze YouTube.
Historicky první verze YouTube.

Samotný YouTube byl založen v roce 2005 za účelem sdílení amatérských videí, avšak idea podobného projektu není originální – již několik let předtím existovaly projekty, které se na videa specializovaly. Přestože dnes mají všichni YouTube spojen s Googlem, jeho první verze s ním neměla nic společného. Google službu odkoupil v roce 2006 a tato transakce za necelých 1,6 miliardy USD byla nepochopena – provoz služby stál nemalé množství peněz, které se však zpátky nevracely. Od roku 2010 je však situace úplně jiná, YouTube generuje zisky a původně vypadající finanční a investiční fiasko se změnilo na jednu z nejvýdělečnějších platforem.

Historicky první video na YouTube bylo video „Me at the ZOO“, které natočil Jawed Karim, jeden ze zakladatelů služby.

Pojďte, pane, budeme (si) hrát!

Když jsme u těch prvenství, pamatujete na první formát, který se kromě videí z osobního života na YouTube v České republice masivně rozšířil? Byla to videa formátu let’s play, které ukazují daného vloggera hrajícího libovolnou hru. Tato videa se dala zpočátku chápat jako tutoriály či průvodci po dané hře – například pokud jste nevěděli, jak daný level pokořit. Tento druh tvorby získal na popularitě díky hře Minecraft, ale postupně se samozřejmě natáčelo vše možné. Komentované hraní her odstartovalo YouTube kariéru dnes téměř všem známým autorům jako je PewDiePie či GoGoManTV. Dnes už je tento formát chápán spíše jako zábava než tutoriál do dané hry. Většina diváků na let’s play videa kouká spíše kvůli charakteru onoho autora.

O tom, jaký byl vlastně první let’s play na YouTube, se dá spekulovat. Komunita však prvenství moderního let’s playe připisuje videu „Mesh does Doom“, ve kterém se objevilo komentované hraní hry Doom 3.

Pokusy ovládnout hráče

V druhé polovině roku 2015 spustil YouTube svůj nový projekt YouTube Gaming, který měl za úkol vzít si část tržního podílu služeb, které umožňují živé streamování her. Tou nejznámnější službou je bezesporu Twitch.tv, který patří Amazonu.

Byť YouTube ještě před svým projektem YouTube Gaming umožňoval živé vysílání videí, nebyl vyloženě zaměřen na hráče. Herní část YouTube nabízí vesměs to samé, jako jeho konkurenti, přičemž přidává některé věci navíc. Hned ze začátku si můžete vybrat hry, které vás zajímají nejvíce. YouTube pak bude doporučovat záznamy či živé přenosy na základě vašeho výběru.

Doba, kdy se blogy změnily ve vlogy

Zatímco první videoblogy byly natáčeny většinou na mobilní telefon a výstupem bylo video v ne zrovna dechberoucí kvalitě, dnes je většinou i sebemenší vlog natáčen na profesionální techniku.
Zatímco první videoblogy byly natáčeny většinou na mobilní telefon a výstupem bylo video v ne zrovna dechberoucí kvalitě, dnes je většinou i sebemenší vlog natáčen na profesionální techniku.

S nástupem YouTube se většině lidem otevřely možnosti, které byly do té doby nereálné – mohli s celým světem sdílet prostřednictvím videa cokoliv, co se stalo v jejich okolí či životě. Do té chvíle bylo trendem blogování. Protože sledovat video je přivětivější než čtení dlouhého textu, tyto dva světy se spojily a vzniklo vlogování, což je zkrácené označení pro videoblogování. Tato forma obsahu se projevila jako velmi progresivní a tak vloggerů začalo být čím dál více.

Možná ve vás (stejně jako ve mně) vyvstává otázka, jak vlastně sdílení videí z osobního života může YouTube (a tvůrcům obsahu) vydělávat. Pokud nemá tvůrce obsahu vůči službě nějaký prohřešek jako je porušování autorských práv či různé podvody, může si před své video umístit reklamu, kterou tak rádi po pěti sekundách přeskakujeme. Takové video samozřejmě musí být v souladu s dobrými mravy, nepropagovat násilí, drogy, alkohol, …

Žít jako YouTuber

Aby YouTube začal Googlu generovat zisk, přišel na řadu takzvaný partnerský program, který má motivovat tvůrce k vytváření původního a originálního obsahu a zároveň motivovat inzerenty. Dnes tento program stále běží a pokud má autor dostatečné množství zhlédnutí, může si vydělat opravdu slušné peníze. Kromě partnerství si YouTubeři vydělávají peníze reklamou formou product placementu přímo ve videu, a to buď jak přímo (o produktu natočí video), tak nepřímo (produkt mají umístěný v pozadí).

Snad každého někdy zajímalo, kolik si vlastně ti „jůtubeři“ vydělají. I když oni sami o svých příjmech moc hovořit nechtějí (nebo spíše nesmí), zpravodajskému portálu iDNES.cz řekl Tomáš Gavlas z agentury Get Boost zastupující YouTubery, že zhruba dvacet českých YouTuberů si ročně vydělá více jak jeden milion korun. Drtivá většina z těchto příjmů je díky natáčení sponzorovaných videí propagující určitý produkt, ta menší část příjmů je z partnerského programu YouTube. Mnoho YouTuberů pak vydělává na různých propagačních předmětech jako jsou trika, náramky, kšiltovky, plyšáci či dokonce sešity.

Zajímavosti ze světa YouTube

Historii YouTube jsme nakousli již na samotném počátku článku, ale alespoň na chvilku se do ní vrátíme. Původní koncept totiž vůbec neměl sloužit jako prostor pro sdílení videí, nýbrž jako videoseznamka, která měla za heslo „Tune In Hook Up“. Z tohoto nápadu nakonec sešlo.

Statistické údaje jsou taktéž více než zajímavé. Tak například – každou minutu se na YouTube nahraje něco kolem 300 hodin videa – a to je něco přes 12 dní! Každý den pak na této službě přibude čtyři miliardy zhlédnutí. Aktivních uživatelů je něco kolem jedné miliardy a tito uživatelé na YouTube stráví něco kolem šesti miliard hodin. Přiznávám, že tato čísla jsou opravdu těžce představitelná a jakékoliv přirovnání by nebylo dostačující… Nejvíce se k tomu ale blíží čas strávený nad jedním úkolem na Progtestu.

YouTube není jen zábava

Většina z nás na této sociální síti pro sdílení videí kouká na zábavná videa, přesto tu však můžeme najít několik kanálů, kteří se zabývají vzděláváním. Jedním velkým příkladem může být Khan Academy, která umožňuje šíření vzdělávacích videí od učitelů či jinak působících vyučujících. Právě tento projekt si získal velkou oblibu a nyní se díky němu můžeme koukat na vzdělávací videa různých oborů – ať už to je matematika, chemie, humanitní vědy, jazyky, … Khan Academy funguje nejen v angličtině, ale také v mnoha dalších jazycích, do kterých jsou videa dobrovolníky překládána. A to tu nezmiňuji náhodou – každým rokem se u nás na fakultě koná př

ekladatelský maraton Khanovy školy, během kterého je  do češtiny přeloženo velké množství videí.

Sám YouTube jde podpoře vzdělávání naproti se službou YouTube EDU, kde můžete kromě přednášek z různých světových univerzit najít také materiály určené pro vás osobní či profesní rozvoj.

Kanály, které vyvolávají otázky

Po celém internetu můžeme najít stránky s poněkud znepokojujícím obsahem a YouTube není výjimkou. Obsah některých kanálů si někdy vysvětlení najde (a našlo), některé stále zůstávají záhadou. A protože člověk je od přírody tvor zvídavý a tajemno ho přitahuje, připravili jsme pro vás tři kanály, které vás určitě mohou svým obsahem „zaujmout“.

První kanál, který tak trochu zvláštní svým obsahem, nese jméno Webdriver Torso. Pokud si tento kanál otevřete, naskytne se vám denně několik nahraných videí o délce vždy deset sekund. Tato videa neobsahují nic jiného, než poskakující barevné obrazce s tóny o různých výškách. Kanál vyvolal hojné spekulace o tom, co je jeho účel. Zůstalo by to doteď tajemstvím, pokud by YouTube nepřiznal, že se jedná o jeho interní testovací kanál, kterým testuje výkon YouTube.

Benjamin Bennett – člověk, je slavný díky sezení a usmívání se.

Pokud si myslíte, že mít vysoké číslo sledovanosti znamená nutně tvořit originální obsah, jste na omylu. Příkladem může jít Benjamin Bennett, na jehož kanálu najdete většinou čtyřhodinová videa, kde autor sedí, kouká do kamery a usmívá se. Nic víc. Tento „formát“ vysílá živě a během jednoho živého přenosu došlo k opravdu zajímavé situaci. Do jeho domu se vloupal zloděj, nicméně když Benjamina uviděl, utekl. Situace je zachycená v tomto videu. Pro zajímavost – tento „tvůrce“ má v době psaní článku 106 936 odběratelů.

Poslední kanál, který vám představím, nese jméno Shaye Saint John. Toto jméno nesla i modelka, která však prodělala srážku s dopravním prostředkem. Z této nehody vyvázla s zohyzděným tělem, nicméně ty části těla, které byly zohyzděny, zakryla částmi latexových figurín a poté natáčela videa o svém životě. Alespoň tak to prezentuje Eric Fournier, dnes již zemřelý americký tvůrce, který za videi stál. Autentičnost těchto videí i příběhu už asi nedokážeme, nicméně ji můžete zkusit posoudit subjektivně vy třeba na tomhle videu. Dobrá rada nakonec: pokud jste slabší povaha, video si nepouštějte před spaním.

A na co koukáme my v redakci?

V článku jsme vám představili některé YouTubery či kanály, kteří jsou svým způsobem známé nebo něčím výstřední. Pokud by vás ale zajímalo, na co sledujeme my v redakci, nezapomeňte se k nám vrátit hned následující středu. Představíme vám naše oblíbené vloggery, kteří vás mohou nadchnout stejně jako nás.

Abyste nezapomněli na následující článek či jakýkoliv další, sledujte nás na Facebooku, Twitteruči odebírejte náš newsletter!

 

Foto:
Hlavička článku: Underconsideration.com, Diylogodesings.com
Blogspot.com
Mainstreet.com
Thebetterindia.com
Galaxant.com

 

Milan Kurka

V redakci časopisu jsem třetí rok a stále mě to neuvěřitelně baví – stejně jako FIT! Obě tyto věci spojují mé největší záliby v jednu – a to psaní o informatice. Kromě časopisu jsem předsedou klubu FIT++, kde kromě jiného organizuji akci pro nové studenty Hello FIT!. Přizván jsem byl také k organizaci fiťáckého Seznamováku, pravidelně mě můžete vidět na různých fakultních akcích a … prostě je toho hodně. :) Ve volném čase se věnuji grafice, webařině a výletům do neznáma, protože život přeci není jen počítač. :) Kontaktovat mě můžete na kurkamil@fit.cvut.cz.