Tramvajenka, MHD kupon, legitka, nebo lítačka… ať jste zvyklí svému předplacenému jízdnému říkat jakkoliv, budete ji prostě potřebovat. Řeč je o nové Lítačce, tedy kartě, na které stejně jako na její červené předchůdkyni máte nahranou svou časovou jízdenku. A jelikož u zrodu tohoto projektu, který má postupně nahradit problémovou Opencard, stál náš absolvent Ing. Václav Strnad, požádali jsme ho o rozhovor.
Proč jsi se rozhodl zkusit si pozici IT ředitele ve společnosti Operátor ICT, a.s.?
Když jsem byl osloven jako potencionální kandidát na člena představenstva a IT ředitele v městské společnosti Operátor ICT, a.s. (tehdy ještě Operátor OPENCARD, a.s.), bral jsem to jako velkou výzvu. Navíc v té době byl do čela společnosti jmenován i jeden z nejzkušenějších IT odborníků u nás a můj přednášející z FITu Ing. Ondřej Felix, CSc. Naskytla se mi tedy možnost být u řešení palčivého IT problému a navíc přímo spolupracovat se špičkou v oboru. Moc dlouho jsem neváhal.
Jak vůbec vznikl projekt Lítačka?
Poté, co se nám podařilo stabilizovat IT ve společnosti a s velmi omezenou dokumentací začít provozovat systém bez výpadků, vypršely po několika letech dva soubory s certifikáty, které jsou potřeba k chodu celého systému. Nemusím asi zdůrazňovat, že certifikační autoritou byl dodavatel a vlastník autorských práv k systému Opencard. Ten se však rozhodl, že na naše výzvy k vystavení nových certifikátů nebude reagovat až do okamžiku, kdy skutečně certifikátům vyprší platnost a nám nepůjde nic spustit. To bylo také důvodem zhruba půldenního výpadku vydávání karet 30. 9. 2015. Nakonec certifikát vyměnit přišli, ale z nějakého důvodu jen o týden a od té doby chodí měnit každý týden, i když má Praha licenci na neomezeně dlouhou dobu.
Dostali jsme se tedy do situace, kdy nikdy nevíte, jestli systém, za který jste odpovědni, bude příští týden fungovat, nebo ne. Museli jsme příjít s nějakým rychlým řešením. A vzhledem k tomu, že Opencard je jeden velký vendor lock-in, řešením bylo vytvořit celý nový systém pro card management.
A tak vznikl projekt nového systému vydávání čipových karet. V poslední fázi příprav přišel z magistrátu návrh na přejmenování karty, aby se udělala pomyslná tečka za Opencard. A dnes je z toho Lítačka.
Jak to, že najednou šlo pražský dlouhodobý problém vyřešit?
Problematice Opencard se věnuji až od jara 2015, takže nemůžu říct, proč se problém nedařilo řešit dřív. Podle mě se ale teď díky dlouhodobému vývoji naskytly možnosti, jak problém řešit. Nedovedu si představit, že bych zaváděl Lítačku třeba v roce 2013, kdy neexistoval Operátor a hlavně vůbec nebyly papírové průkazky, takže v případě nějakého delšího výpadku by si prostě nikdo dlouhodobou jízdenku nekoupil.
Kolik lidí na projektu pracovalo a kolik jich Operátor ICT zaměstnává v současné době?
Přímo na nasazení nového systému pro vydávání karet pracovali čtyři kmenoví zaměstnanci v součinnosti s dodavateli SW. V současné době má IT oddělení OICT 7 lidí včetně částečných úvazků.
Je na kartě Lítačka něco zásadně jiného od Opencard, pokud pomineme finanční náročnost?
Karta jako taková je stále MIFARE DESFire EV1 4K a data na ní jsou strukturována podle doporučeních společnosti NXP, takže tady nebylo třeba žádných velkých změn. Na kartě ale přibyl EAN kód, takže třeba v knihovnách, kde je potřeba načíst pouze číslo karty, už do budoucna nemusí mít čtečky čipových karet, ale stačí jim levnější čtečka čárových kódů, kterou tam stejně mají kvůli knížkám.
Jsou tedy zachovány všechny funkce jako na Opencard? Je například možnost použít kartu jako identifikátor v městské knihovně? Chystáte nějaká rozšíření, která u Opencard nebyla?
Bylo upuštěno od některých funkcí, takže Lítačka nyní slouží jako elektronická jízdenka na MHD a jako identifikátor do veřejných institucí (knihovny, školy…). Rozšíření chystáme zejména ve způsobu, jakým je možné si kartu pořídit. Chceme jít hlavně cestou on-line žádostí, aby lidé vůbec nemuseli chodit na žádné kontaktní místo.
Název “Lítačka” vzbuzoval poměrně negativní ohlasy. Jak si to vysvětlujete?
Pro mě je podstatné, že nový název vzbuzoval ohlasy. Troufnu si říct, že téměř každý v Česku ví, že v Praze je nová Lítačka. A to nebyla na propagaci nového “brandu” vynaložena ani koruna. To beru jako velký úspěch.
Nemyslím si, že byly ohlasy negativní, což potvrzuje i analýza soc. sítí, kterou si objednal magistrát a ukazuje, že víc jak polovina uživatelů vnímá název Lítačka pozitivně. Je ale pravda, že ty negativní ohlasy jsou vždycky nejvíc vidět. Zkusili jsme proto na Facebooku Lítačky udělat anketu, kde by lidé mohli navrhnout vlastní název. Z té ankety vyšlo, že se lidé nejsou schopni jednoznačně dohodnout na nějakém názvu, a že ani často zmiňovaný název Tramvajenka nemá nijak převratnou podporu. Zajímavým přínosem ankety bylo pro mě ale zjištění, že existuje skupina lidí, kteří by chtěli Opencard přejmenovat na Kartu Václava Havla.
Jak si lítačku můžeme pořídit a je nutné ji hned měnit za Opencard?
Lítačku si můžete nyní pořídit v zákaznickém centru ve Škodově paláci v Jungmannově ulici, kde ji dostanete na počkání. Současné Opencard budou fungovat až do konce jejich platnosti, měnit ji tedy ihned nemusíte, ale můžete.
Kolik je už vydaných nových karech?
Každý pracovní den se vydá zhruba 800 nových karet. K 18. 3. 2016 jich je v oběhu něco přes 12 000. Jde většinou o výměny expirovaných Opencard.
Jaká je budoucnost Lítačky? V médiích bylo zmiňováno, že jde o dočasné řešení problémové situace s Opencard. Jaké vize tedy máte s projektem do budoucna?
Budoucnost je jednoznačně v tzv. multikanálové kartě, která dá cestujícímu možnost si vybrat, na jakém nosiči chce svůj kupon mít. V současnosti má cestující dvě možnosti: papír a Lítačku. Byl bych rád, kdyby se do budoucna podařilo kupón dostat na bezkontaktní bankovní