To se doslechnete v šestém díle technologického podcastu FIT ČVUT Jedničky a Nuly. Jaké moderní technologie se v dnešní době v nových autech nacházejí a jak mohou ovlivnit jejich kybernetickou bezpečnost? Tyto a mnohé další otázky položila moderátorka podcastu a popularizátorka umělé inteligence Sara Polak členu Katedry informační bezpečnosti, Ing. Jiřímu Dostálovi, Ph.D.
Co je to kyberbezpečnost?
Na tuto otázku odpovídá nejen fakultní podcast, ale také článek k tématu Bezpečnost v IT našeho časopisu: „Kybernetická bezpečnost je souhrn prostředků, postupů a technologií určených k ochraně sítí, počítačů, programů, dat a informací před útoky, poškozením nebo neoprávněným přístupem k nim. Cílem kybernetické bezpečnosti je, mimo jiné, zajištění důvěrnosti, integrity a dostupnosti chráněných informací. Důvěrnost je vlastností zaručující, že informace nebude dostupná neautorizovanému subjektu. Integrita je vlastností, která zaručuje úplnost a přesnost zpracované nebo přenášené informace. Dostupnost je vlastností, která zaručuje, že informace bude dostupná autorizovanému subjektu. Dále je třeba zabezpečit autentizaci uživatelů a zdrojů, účtovatelnost operací, ochranu proti neautorizované manipulaci, modifikaci nebo poškození či úplnému zničení informací.“
Odborník na kyberbezpečnost, Ing. Jiří Dostál, Ph.D.
Navigace, hraní her, sledování pořadů nebo připojení k internetu. Jaké moderní technologie se v dnešní době v nových automobilech nacházejí a jak ovlivňují jejich kybernetickou bezpečnost vám v podcastu prozradí Ing. Jiří Dostál, Ph.D., člen Katedry informační bezpečnosti a Laboratoře RFID (RFIDLab) FIT ČVUT. Na fakultě se věnuje hledání aktuálních zranitelností systémů, o kterých se ještě neví, a internetu věcí (IoT), pod který spadá například výzkum vzdálené aktualizace operačních systémů v autech. Studenty učí etickému hackování a systémové a síťové bezpečnosti.
Jsou auta plná moderních technologií bezpečná?
„Dnes už je téměř standardem, že každé nové auto má zabudovanou navigaci, nabízí hraní her nebo sledování pořadů a může se také připojit k internetu, sdílet mediální obsah, předávat řidiči i pasažérům informace o jízdních datech atd. Umožňuje také zavolat na nějaké číslo, např. záchranné služby, jestliže se stala nehoda. V případě Tesly se nabízí také autonomní řízení,“ vysvětluje Jiří Dostál v podcastu a dodává: „Auto je v dnešní době vlastně takový laptop na kolech. Je možné se do něj dostat z druhé strany planety přes několik internetových routerů a nabourat se do jeho systémů. Na rozdíl od zabezpečení počítačů jsme se o zabezpečení automobilů před útoky hackerů začali zajímat teprve před pár lety, přitom se jedná o velký problém. Pokud sedíme u počítače, můžeme maximálně spadnout ze židle, ovšem v případě auta můžeme nedej Bože nabourat a poškodit si zdraví. Oproti běžné kyberbezpečnosti je to tedy zásadní rozdíl, protože se může skutečně něco stát. Bavíme se o časovém období zhruba pěti let, kdy teprve auta začala být nějakým způsobem bezpečná,“ míní Jiří Dostál.
Jakým způsobem se útočníci do systémů v automobilech nabourávají a jaký je rozdíl mezi white hats, grey hats a black hats? To a ještě mnohem více se dozvíte v podcastu.
O podcastu
Cílem podcastu Jedničky a Nuly je přiblížit nejnovější informační technologie široké veřejnosti a přispět tak k popularizaci oboru, který je v dnešní době v mnoha oblastech nepostradatelný. Zajímá vás umělá inteligence, kamery ve veřejném prostoru, robotika nebo IT v astrologii? Poslechněte si i předchozí díly:
Jak se dá umělá inteligence využít při pozorování vesmíru? – 10. 2. 2022
Mohou roboti nahradit lidi ve skladech? – 10. 1. 2022
Proč se nebát kamer ve veřejném prostoru? – 10. 12. 2021
Dokážeme žít bez umělé inteligence? – 10. 11. 2021
Kdy nám budou drony doručovat nákupy? – 10. 10. 2021
Na další otázky ze světa jedniček a nul vám odpoví odborníci z FIT ČVUT společně se Sarou Polak vždy jednou měsíčně. A kde si můžete podcast poslechnout? Naleznete ho na stránkách fit.cvut.cz/podcast, nebo v aplikacích Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts pod názvem Jedničky a Nuly.