Kolikrát to zkusil Google?

Pojďme si říct hned zpočátku jeden fakt – bez Googlu bychom byli v koncích. A to nejen díky jeho vyhledávači, kterému se ostatní nemůžou rovnat; nebo Androidu či YouTube. Všechny tyto služby a nástroje Googlu vesměs jdou. Co mu ale nejde? Bez pochyby sociální sítě…

Historie sociálních sítí a služeb od Googlu je velmi široká, i když se to nemusí na první pohled zdát. Ten první moment nastal v roce 2003. Tehdy nabídl Google službě Friendster odkoupení za 30 milionů dolarů, vlastníci sítě ale obchod odmítli. Jediná spolupráce, která mezi Friendsterem a Googlem proběhla, byla smlouva o poskytování reklamy a vyhledávání.

Nepovedený pokus o sociální síť pravděpodobně vedl o rok později k založení sítě Orkut, kterou vytvořil Orkut Büyükkökten. Büyükkökten byl zaměstnancem Googlu, a tak ho nechal Google jeho síť provozovat. Orkut byl založený na podobném stylu jako Facebook – sdružování přátel, případně sdružování uživatelů dle zájmů či místa bydliště. Google sice tuto síť udržoval při životě docela dlouho, nicméně od roku 2011 se v ní začaly objevovat prvky z Google+. V roce 2014 Orkut zanikl a uživatelé byli odkázáni právě na Google+.

[1] Orkut v době, kdy jeho spojení s Google+ bylo více než zřejmé.
Orkut ale bylo málo – do portfolia chyběl klasický „kecálek“, a tak v roce 2005 přišla služba Google Talk. Google Talk byl jednoduchý instant messenger, který tu s námi byl donedávna. Do 26. června 2017 šlo službu využívat, po tomto datu však byli všichni uživatelé přepnuti na Hangouts.

Koupit a zahrnout pod svá křídla již hotový produkt se ve většině případů jeví jako dobrý podnikatelský krok. Google si toho byl vědom, a proto v roce 2007 provedl akvizici mikroblogové sociální sítě Jaiku, založené o rok dříve ve Finsku. Svou myšlenkou se podobala Twitteru, kterému chtěla konkurovat. Kdo po koupi očekával raketový vzestup Jaiku, mýlil se. Byť si akvizicí této sítě chtěl Google pojistit místo na pozici mikroblogových sítí, celkový záměr se mu nepovedl. Dva roky po nákupu byl kód sítě uvolněn jako open source, aby se o ni mohli starat ostatní. To se příliš neujalo, a tak byla síť v roce 2012 nadobro ukončena. Google se o podobné mikroblogy snažil se svoji další sítí Google Buzz, taktéž neúspěšně.

Jaiku však není jediný případ sítě, která pod Googlem skončila. Dalším významným hráčem byla síť Meebo, která byla koupena v roce 2012. Meebo umožňovalo propojení s největšími instant messaging službami. Zajímavé na celé akvizici je fakt, že za ani ne týden od provedení nákupu Google oznámil, že službu ruší.

Posledním významnějším a dnes již neexistujícím projektem byla služba Wave. Tu Google spustil v roce 2009 a měla kombinovat prvky instant messagingu, e-mailu, sociální sítě a wiki. O rok později však službu pro nezájem uživatelů zrušil…

Google+: ambiciózní projekt, který narazil

[2] „I have moved.“ Měli jste to také místo profilové fotografie na Facebooku?
Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, praví citát řeckého filozofa Hérakleita. Dá se říct, že ve většině případů i funguje, ne však pro Google. I přes jeho historii neúspěšných vpádů na pole sociálních sítí oznámil, že tvoří velkou sociální síť nové generace – Google+.

A zpočátku to vypadalo, že se konečně Googlu povedlo prorazit bariéru, která mu překážela v cestě za úspěšnou sítí. Přidávání do přátel nahradily kruhy, „To se mi líbí” se zaměnilo na „+1“ a Facebook začaly zaplavovat fotografie s textem “I have moved” a logem Google+. Pro Google bylo toto ideální příležitostí, jak ohrozit tak stále rostoucí Facebook.

Jenže ten se ohrozit nenechal. Google+ ve svých začátcích sice vyzkoušelo dost uživatelů, nicméně ho přestali používat jednoduše kvůli tomu, co byste od sociální sítě neočekávali – nikdo tam nebyl. Google se sice snažil vám doporučovat různé lidi do kruhů, nicméně drtivou většinu z nich jste stejně již dávno sledovali na Facebooku či Twitteru. Co tedy takoví uživatelé udělali? Založili si profil a odešli.

Na vědomost se dává, že máme dvě miliardy uživatelů!

… to v roce 2012 Google oznámil. Nereálné číslo? Možná. Do tohoto čísla totiž firma započítala všechny uživatele sítě, tedy i ty, kteří profil měli založený omylem či automaticky. Google totiž podnikl několik nepříliš populárních kroků za účelem zpropagovat a donutit používat svoji sociální síť co nejvíce uživatelů. Z toho důvodu jste tak profil získali při zakládání Gmailu, nebo jste se bez něj neobešli při komentování videí na YouTube. Kdo by si nepamatovat na Boba, který proti G+ válčil?

[3] Bob stavěl armádu. Ta nakonec pomohla, Google+ už není povinností pro komentáře na YouTube.
Většina kroků nucení Google+ byla nakonec zrušena, a tak se síť vyvíjí svým vlastním směrem. To, že byla změněna strategie, potvrdil i David Besbris, šéf Google+: „Lidé mají pocit, že Google+ je náš pokus, jak dělat něco jako někdo jiný, s kým chceme soupeřit. Ale to my neděláme. Nechceme dělat službu proto, že už ji dělá někdo jiný.“

Dá se tedy o současné situaci, ve které se Google+ nachází, mluvit jako o neúspěchu? Těžko říct. Pokud srovnáme postavení G+ s Facebookem a Twitterem, můžeme mluvit o nepříliš povedené síti. Pokud se ale podíváme na G+ jako samostatný celek, zjistíme, že se jedná o celkem fungující sociální síť stojící na úzké uživatelské základně. Jakou má Google+ ziskovost a zda se vyplatí rozvíjet jeho provoz? Těžko říct. Uvidíme, jestli za dva roky ještě nějaký Google s pluskem bude.

Když ti jedna síť nestačí…

Jestli je Google v něčem ‘talentovaný’, tak je to v rušení a zakládání služeb. Protože Google+ nemá v sobě chat a Google neměl konkurenci pro Messenger, rozhodlo se o vzniku služby Hangouts. Ve své podstatě je to služba, která umožňuje posílat kontaktům textové zprávy, provozovat hovory nebo videohovory – klasický messenger. Člověk by si řekl, že jedna taková služba stačí…

… ale nestačí. Minulý rok představil Google dvě nové služby. Allo (sloužící pro klasické hovory) a Duo (pro videohovory), které kopírují základní funkce služby Hangouts. V provozu jsou tak pro (video)hovory dvě služby, jejichž účel je vlastně stejný. Zástupce Googlu prozradil, že Hangouts by měly být protlačeny plně do korporátní sféry a konkurovat tak Skype for Business od Microsoftu. Běžným „nekorporátním“ uživatelům mají sloužit právě služby Allo a Duo.

[4] Představení aplikací Allo a Duo na Google I/O 2016.
Není tato roztroušenost služeb důvodem, proč není Google jedničkou na poli sociálních a komunikačních sítí? Věří uživatelé více stabilním sítím jako Facebook či Twitter s pocitem jistoty, že jejich oblíbená služba nebude do roka vypnuta? Těch důvodů může být několik. Třeba jednou Google najde strategii, díky které se na špici sociálních sítí opravdu dostane. Potenciál na to má…

 

Foto:
hlavička článku: cnbc.com
[1] tnwcdn.com
[2] wordpress.com
[3] kym-cdn.com
[4] droid-life.com

 

SdíletShare on Facebook10Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Milan Kurka

V redakci časopisu začínám třetí rok a stále mě to neuvěřitelně baví – stejně jako FIT! Obě tyto věci spojují mé největší záliby v jednu – a to psaní o informatice. Kromě časopisu jsem členem FIT++, kde kromě jiného organizuji akci pro nové studenty Hello FIT!. Přizván jsem byl také k organizaci fiťáckého Seznamováku, pravidelně mě můžete vidět na různých fakultních akcích a … prostě je toho hodně. :) Ve volném čase se věnuji grafice, webařině a výletům do neznáma, protože život přeci není jen počítač. :)

Kontaktovat mě můžete na kurkamil@fit.cvut.cz.