Jedna z věcí, kterou distanční výuka tolik nezměnila, je komunikace mezi studenty. Naše generace již byla zvyklá trávit spoustu času na internetu a povídat si s přáteli, takže přestup na online sociální život pro nás nebyl tak razantní. I na FITu máme několik zázemí, kde se člověk může zeptat na radu do školy, do práce, nebo si může jenom popovídat se známými i neznámými. Každá z těchto komunit má svoje vlastní nepsaná pravidla – podle již zavedených konvencí se lidé chovají/přidávají příspěvky v každé z těchto subkultur trochu jinak. Dohromady ale dávají jeden fungující živoucí organismus, jehož složku tvoří každý z nás. Tento výrok zní trochu lacině, ale když se podíváme blíž na ty hlavní subkultury, zjistíme, že každá je v určitých směrech nepostradatelná.
MS Teams
Tato platforma je trochu odlišná od ostatních, a to nejen v jednom směru. Dá se říct, že vznikla uměle, s příchodem distanční výuky používanost Teamsů vylétla z nuly na sto. Co ale stojí za pochvalu, měli jsme ji připravenou brzo, z mého pozorování nám bylo zázemí oproti jiným školám/fakultám zařízeno rapidně. Bylo náročnější si na něco nepřirozeně vytvořeného ze začátku zvyknout, dokonce byly výzvy výuku přesunout jinam, ale časem si studenti i kantoři na síť Teamsů zvykli. Časová perioda počáteční nelibosti podle mého odpovídala době, kdy ještě nebyly zavedené konvence chování na této platformě. Nejistota, co přesně má člověk dělat, co má přidávat, kam bude nová komunita v rámci ostatních zapadat, byla hlavní příčinou počáteční nechuti.
Tuto komunitu bychom mohli jako jedinou označit za formální sociální skupinu, jelikož je především používána oficiálně. Nejenom, že se zde konají přednášky či cvičení a dedikované kanály pro předměty jsou především vedené vyučujícími (narozdíl například od Discordu), máme tam také oficiální zpravodajský kanál, kde nám vedení sděluje důležité informace ohledně FITu. Ráda bych ale vyzdvihla můj oblíbený kontrast mezi formálností a neformálností, který Teamsy představily. A tím jsou chaty s vyučujícími. Chat si většinou spojujeme s konverzacemi mezi přáteli, ale díky „oficiálnímu statusu“ Teamsů není nevhodné používat tuto mnohem přehlednější formu konverzace (oproti emailům) i s učiteli.
Facebook a jeho subkultury
Facebook jako platforma pomalu ale jistě umírá, fiťácké skupiny nejsou žádná výjimka. Mě osobně to mrzí, nabídka funkcionalit na Facebooku je podle mého jedna z nejlepších vůbec. Na druhou stranu chápu strach z ohroženosti uživatelských dat a je validní ho proto nepoužívat. Díky velké škále věcí, které se na něm dají dělat, není FB úplně jednotná komunita. Je to spíš střecha menších subkultur, které se často člensky prolínají, ale každá z nich slouží primárně něčemu jinému. Mluvit o všech komunitách na Facebooku by bylo zdlouhavé, je spousta menších skupin typu FIT ČVUT girls, takže se zaměřím jen na pár nejzásadnějších. Kromě obecnějších ročníkových skupin, které se zakládají pro prváky ještě před vstupem do školy, tam totiž najdeme také místa pro specifické účely. Nejikoničtější z nich jsou bezesporu skupiny Nechceme vypadnout z xyz, které slouží jako studánka moudrosti pro studenty. Matematické skupiny ztratily podporu hlavních přispěvovatelů, když garanti těchto předmětů přestoupili na Discord, a pomalu se tam za nimi přesunuli i ostatní. Rozhodně to na Discordu získalo většího komunitního ducha, na druhou stranu mi to tam přijde trochu nešikovné a nestrukturované do příspěvků.
Dále bych chtěla mluvit o Fun | Spam | OT. Skupina založená čistě pro pobavení a filtr příspěvků neorientovaných studijně je největší meziročníková skupina na Facebooku. Název vypovídá sám o obsahu příspěvků, na druhou stranu by se celá skupina mohla jmenovat #fitanketa2, jelikož většina postů je právě tohoto typu. Nevíte o co jde? Přečtěte si článek Sen o rozhovoru jsem si konečně splnil aneb Jirka Hanuš o FIT Anketě 2. Přestože se skupina zdá být pouze polo-aktivní, všem doporučuji si do ní někdy něco přidat. Pokud totiž člověk vyhledává imaginární internetové body k dobru, toto je jejich zlatý důl. Zvlášť když na váš příspěvek zareagují někteří vyučující.
Discord
Párkrát jsem se již o studentském Discordu FIT zmínila a to hlavně proto, že během distanční výuky právě on (přirozeně kromě Teamsů) získal největší nárůst popularity jakožto místo pro pokec. Upřímně se na něm nevyskytuji tak moc, tak nejsem nejlepším člověkem na analýzu této komunity. Nedávno však o něm vyšel v našem časopisu článek H. Bittner a H. Pokorný: Na školním Discordu se společně modlíme za lepší výsledky, kde se o něm můžete dozvědět víc přímo od jeho správců.