O víkendu 15.–16. 2. 2020 na konci zimního semestru 2019/2020 proběhl na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze (FIT) historicky nultý ročník GameJamu. Sedmnáct účastníků utvořilo šest týmů a jejich úkolem bylo během 24 hodin vytvořit hru s využitím zadaných „ingrediencí“. Výsledek jejich práce pak prošel hodnotícím kolečkem jak porotců z fakulty, tak porotců z Warhorse Studios.
Účastníci dostali k výběru šest ingrediencí, ze kterých si každý tým musel vybrat alespoň čtyři a zapojit je do hry nejlépe i jako konkrétní mechaniku. Nabízenými ingrediencemi byly:
- Černá/bílá
- Sen
- Čas
- Karty
- Smrtí to nekončí
- Přísaha
Akce to byla na FITu první svého druhu a ač bylo nutno překonat/obejít mnoho překážek, došla do úspěšného konce. Spousta skvělých nápadů spojených společnou snahou vytvořit něco zajímavého ve smrtícím časovém intervalu a téměř beze spánku se „přetavila“ v šest her. Pojďme si jednotlivé hry představit včetně názorů porotců.
Tým Godot
Pavel Dohnal
— 1. místo
Proč se hra zalíbila?
První, co porotce zaujalo, byl fakt, že hra byla ani ne po 24 hodinách dokončena a jevila se jako kompletní, ucelená a téměř připravená k distribuci.
Autor využil jednoduchou 2D grafiku a hru postavil na mechanice Smrtí to nekončí. Spolu s ingrediencemi Černá/bílá, Karty a Čas šlo o působivý mix se skvělým hudebním podkresem. Potenciál hry je ukázán hned v několika úrovních hry, které kombinují všechny mechanické prvky ve stále obtížnější hru.
„Líbil se mi celkový ucelený pocit ze hry, všechno k sobě sedělo od grafiky po hudbu. Byla zde také krásně využita mechanika smrti, která opravdu posouvá hráče dál a umožňuje mu projít levelem. Jediné, co bych vytkl, byl nedostatečně polishnutý gameplay, ale to je záležitost pár hodin na dodělání, takže žádná tragédie.“
— Kryštof Š.
Hru si můžete stáhnout zde (zájemci mohou nahlédnout i do zdrojových kódů).
Tým Zelený čaj
Patrik Křepinský
— 2. místo
Zatímco první místo bylo mezi porotci poměrně jasné, o další příčky se vedl tuhý boj. Druhé místo nakonec uzmula lehce „haluzoidní“ odyssea srdcového kluka v říši nepřátelských šachů.
Proč se hra zalíbila?
Podobně jako u prvního místa to byla dokončenost hry. Hra má ucelený (byť nepřeskočitelný) úvod, zajímavý příběh a její hraní je výzvou, neboť dojít ke konci není kvůli novým a silnějším typům figurek jednoduché. To vše je doprovázené originálním dabingem.
„Na Patrikově hře mě zaujala hlavně první část (úvodní příběh), a to jak po vizuální stránce, tak po té zvukové, kde si kreativně pohrál s dabingem a některé vtipné momenty mám v paměti ještě teď. Hře by jistě prospěl nějaký čas na pečlivější level design a celkové doladění, nicméně na čas, za který byla vytvořena, nabízí humorný příběh se zvratem na konci (s dobrým využitím vybraných ingrediencí) a výzvu, neboť hra není pětiminutovou záležitostí.“
— Petra S.
Hru si můžete stáhnout zde (zájemci mohou nahlédnout i do zdrojových kódů).
Tým FW
Alice Kopalová
Vojta Maršál
Jiří Müller
— 3. místo
Smrtící souboj o třetí místo nakonec uhájil tým pojmenovaný FW. A že to byl tuhý boj – hlasovalo se hned v několika kolech prostřídaných s procítěnými debatami zvažujícími mnoho faktorů – upřednostnit skutečně originální mechaniku či kombinaci ingrediencí? Nebo technické zpracování? Vizuál, či hru pro virtuální realitu?
Hlasy porotců nakonec získala hra s originální mechanikou. Po tom všem tedy krásné třetí místo získal boj jednoho nahraditelného pěšáka z mnoha…
Proč se hra zalíbila?
Ač hra nebyla po technické stránce dokonalá, zpracovávala ingredience velice zajímavým způsobem a porotce pohltila do té míry, že kolektivně spolupracovali na jejím úspěšném dohrání. Nejvíce zaujala hlavní mechanika využívající tikot času.
„Hra je od základu postavena na skvělém nápadu kombinace hned tří ingrediencí – čas, černá/bílá a smrtí to nekončí. Splňuje tedy přesně to, o co šlo, i přes jisté technické nedokonalosti (např. poměrně obtížné zabíjení věží).“
— Radek R.
Hru si můžete stáhnout zde (zájemci mohou nahlédnout i do zdrojových kódů.
Dále se soutěže (bez udání umístění) zúčastnily ještě následující tři týmy:
Tým R2
Vanda Hendrychová
Radka Hošková
Radka Kolembusová
Jakub Rathouský
Adam „R” Vesecký
Technicky asi nejlépe zpracovaná hra se skvělými dialogy, která však trochu doplatila na svůj žánr – hlubší příběh nebyl vzhledem k časovému presu stihnut, hra proto obsahovala jen málo a v konkurenci neobstála i přes velmi zajímavou mechaniku času. Má však velký potenciál k tomu být dotvořena dle původní propracované vize.
„Hra byla mezi mými favority, už svým originálním začátkem (tedy smrtí hlavního hrdiny). Věřím, že jen pár hodin by umožnilo přidat další obsah, zdůraznit mechaniku cyklu života tak, jak je nastíněná v dokumentech. Propracovat noc/sen a mnoho dalšího. Ale čas je bohužel neúprosný. A jak říká sama hra: ‚V reálném světě není magický poklad, konstantní stav blaženosti. Jsi odsouzen k nepřetržitému opakovanému hledání štěstí a další životy nemáš. Carpe Diem.‘ “
— Radek R.
Hru si můžete přímo zahrát zde (na stránkách pro spuštění hry stiskněte mezerník – pozn. redakce).
Případně si ji můžete stáhnout zde (zájemci mohou nahlédnout i do zdrojových kódů).
Tým Crossover
Filip Suchý
Michaela Vlčková
Uršuľa Žákovská
Crossover se pustil do velké výzvy, a to vytvoření VR hry pro Oculus Quest. Náročného úkolu se zhostil dobře včetně velmi intenzivního dabingu. Hru, nebo spíše soubor miniher popojených motivem zvěrokruhu, si s potěšením zahrál každý porotce, nicméně skrz některé technické nedostatky nebylo možné hru dohrát a zkontrolovat využití ingrediencí.
„VR má poměrně velká omezení a není jednoduché v ní kvalitně tvořit. Hra byla pro mě velkým překvapením. Stylizace smrtky je dosti sugestivní a dabing byl geniální. Samotné hry jsou sice jednodušší, ale dostatečně zábavné. Hru bych autorskému týmu doporučil dotáhnout a publikovat. Zajímavá by byla rozšíření o možnost kooperativního režimu.“
— Jiří Ch.
„Za vizuálně nejhezčí hru považuji VR hru od týmu Crossover.“
— Petra S.
Hru (určenou pro Oculus Quest) si můžete stáhnout zde (zájemci mohou nahlédnout i do zdrojových kódů).
Tým Restless
Anna Doležalová
Petr Hromják
Tomáš Selmeci
Anna Zderadičková
Tým Restless trochu doplatil na dichotomii 2D a 3D. Ukázkové a krásné ručně kreslené intro v kontrastu s pěkným rozpohybovanými 3D modely šlo v tomto případě obtížně dohromady. I zde byl velký potenciál, například skvělá mechanika spojující ingredience Karty a Smrtí to nekončí v jedno skrz hlavní postavu žolíka.
„Vynikající výběr podkresové hudby, hodila se ke grafice i motivu hry. Stejně tak zvuk pro zranění nepřítele byl víc než pěkný. Po zvukové stránce byl zážitek ze hry opravdu skvělý.
Oceňuji primárně ty, kteří si se zvukem sami hráli, ať už dabovali, nebo hudbu sami vytvářeli. Možnosti modifikace jsou v takových případech nejvyšší, stejně jako přidaná hodnota (souhra s atmosférou hry, vtipné komentáře k získanému znamení zvěrokruhu, nebo úžasně autentický šachový král a <spoiler>).“
— Anastázie R.
Hru si můžete stáhnout zde (zájemci mohou nahlédnout i do zdrojových kódů).
Pořadatelé
Jménem Grafitu (grafická skupina FIT) patří poděkování všem, kteří obětovali svůj čas a pomohli jak s přípravou, tak především s celonočním provozem: Jiří {Chludil | Kubišta | Melnikov}, Petra Svíčková, Kryštof „Tof“ Šuk, Anastázie Rišková a v neposlední řadě Vojtěch Tomas.
(Skupinu Grafit můžete také sledovat na Facebooku. – pozn. redakce)
Sponzoři
Opravdu obří dík patří studiu Warhorse Studios – nejen ze velmi, velmi hodnotné ceny, ale i za účast hned dvou klíčových lidí jejich týmu v naší porotě – za jejich podnětnou debatu a postřehy směrem ke studentům i jejich hrám.
K dalším sponzorům pak patřili:
- IPR – Centrum Architektury a Městského Plánování (občerstvení, pomoc s organizací),
- ASUS (věcné ceny vítězům),
- Warhorse Studios (věcné ceny vítězům),
- ČVUT (originální věcné ceny)
- a FIT ČVUT (sdílení, ceny vítězům).
Nezanedbatelný dík patři lidem z laboratoře SAGElab (Jiří Melnikov a Jiří Kubišta), za pomoc s organizací a proaktivní vyřešení rest pointu.
Hlavní sponzor:
Další sponzoři:
Za pomoc s článkem děkujeme Ing. Radkovi Richtrovi, Ph.D.