Na úplném počátku celého hackathonu HackFIT konaného ve dnech 28.–29. února 2020 byl na první pohled neškodný a bezelstný nápad děkana Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze (FIT), doc. Marcela Jiřiny, uspořádat u nás na fakultě „někdy v průběhu roku“ hackathon. Ale když to řeknete před takovým člověkem, jakým je Ing. Lukáš Brchl, absolvent a současný zaměstatnanec fakulty a člověk chápající se velkých výzev, musíte automaticky počítat s tím, že takový nápad se neuskuteční „někdy“, ale do měsíce, a se vší parádou.
Lukáš Brchl coby účastník i vítěz několika hackathonů se toho nebál a rozhodl se využít potenciálu technologického zázemí fakulty po svém. HackFIT byl od počátku koncipován jako soutěž zaměřená na témata virtuální reality, umělé inteligence, robotiky a práce s otevřenými daty.
Lukáš spolu s kolegy a předními kapacitami z FIT dali dohromady atraktivní témata projektů, které si mohli účastníci hackathonu zvolit. Poté kontaktovali firmy a sponzory fakulty a další firmy věnující se oblastem, na které se hackathon zaměřil. Soutěž tak získala úžasné ceny. Účastníkům pomáhali mentoři z FIT a z firem, jako je Škoda Auto, ESA BIC Prague, Presto Ventures, Dronetag, Meteopress, SAB Aerospace, Profinit nebo Prozeta.
Počítání oveček? To ani nebylo potřeba! Naopak, jedním z nevyřčených cílů celého hackathonu, probíhajícího bez ohledu na spánkové potřeby a biorytmy účastníků i v noci, bylo „Neusnout v nejlepším!“ Organizátoři zhodnotili hackathon po ajťácku – spoustou zajímavých čísel: 24 hodin, 14 týmů, 65 soutěžících ze 7 středních a vysokých škol, 30 mentorů, 3 soutěžní kategorie, 50 tis. Kč, zázemí 5 laboratoří a 15 pizz ve 2 hodiny ráno.
Vítězné týmy
Na začátku celé akce stál nápad dát šanci studentům středních a vysokých škol předvést a uplatnit svůj talent. Při prezentaci výsledků se před užaslou porotou z řad odborné veřejnosti prezentovaly projekty, které se rovnou mohou překlopit pro využití v běžném životě i v profesní průmyslové sféře. A kdo byli ti nejlepší z nejlepších?
Výhercem kategorie Umělá inteligence se stal tým Pinky and Brains z FIT ČVUT, kteří vyvinuli prototyp mobilní aplikace, která ze snímků osob detekuje jejich oblečení a nabídne uživateli odkaz na to, kde takové oblečení zakoupit. Za svůj výkon obdrželi ceny od ATEsystem, Meteopress a Workswel.
Výherce kategorie IoT a Robotika je další domácí tým s názvem FIŤáci, který pracoval na IoT řešení sbírající data jako je teplota, vlhkost a množství CO2. Tím pomáhá majitelům jachet sledovat jejich lodě během své nepřítomnosti a upozorňuje je např. v případě bouře. Za svůj výkon obdrželi ceny od firmy Prozeta a Workswell.
Absolutním vítězem a také výhercem kategorie Práce s Open Data a softwarové aplikace byl tým foo z Univerzity Hradec Králové. Za svůj projekt „Aplikace pro přenosná zařízení ve výrobním procesu“ si odnesli hlavní cenu 50 tis. Kč od Škoda Auto, 10 tis. Kč na nákup v Alza.cz od Profinit a exkurzi do veřejnosti nepřístupných výzkumných prostorů SAB Aerospace. „Cílem našeho projektu bylo navrhnout vhodná zařízení a aplikaci, která by na těchto zařízeních mohla fungovat, a zefektivnila tak celý výrobní proces v konkrétní firmě,“ říká Štěpán Záliš, jeden z členů vítězného týmu.
V projektu tento tým pracoval s chytrými hodinkami, které tvoří komunikační most mezi lidmi u výrobní linky a vedoucími pracovníky. „Projekt jsme konzultovali s naším mentorem Škoda Auto, čímž jsme se dobrali konečného výsledku. Po dobu vývoje se objevila spousta překážek. Krom těch technických to byl hlavně spánkový deficit, “ říká Tomáš Pařízek, člen vítězného týmu foo.
Organizátoři akce zvolili pro hackathon non-stop programování. Jak k tomu dodává Filip Oborník, další člen týmu foo: „S ubývajícím časem je čím dál tím těžší přijít s něčím, co by mohlo fungovat. Po 24 hodinách neustálého programování bylo hodně náročné odprezentovat náš projekt předním investorům, s čímž jsme nikdo neměl zkušenost. To pro nás byla ta nejtěžší část celého hackathonu.“
„Soutěže typu hackathon mají jednu obrovskou výhodu – bezprostřední propojení běžného studenta s mezinárodními firmami. Díky tomu se jeden spontánní a zdánlivě obyčejný nápad může přes noc stát užitečným pomocníkem v reálném světě výroby a průmyslu,“ dodává Štěpán Záliš, člen týmu foo. Všichni z vítězného týmu se shodují v tom, že jejich prvotním cílem nebylo vyhrát, ale zkusit nové technologie.
Speciální ocenění dále získali:
- Tým s názvem Hello World, který vyvinul aplikaci na detekci podvodů z dostupných dat Stanice technické kontroly (STK) stanic.
- Tým s názvem HackFITnamci, který využil dostupná data z portálu Hlídač státu a vyvinul vizualizaci pro sledování finančních toků mezi všemi institucemi na základě zveřejněných smluv.
- Tým s názvem 20/20, který vyvinul nové rozhraní a svou vlastní hru pro obrazovky na budovách jako jsou např. Linky na budově FEL ČVUT.
HackFIT z pohledu organizátora
Účastníkům se pod časovým presem 24 hodin podařilo dotáhnout výsledný projekt do zdárného konce. Málokdo si ve své čerstvé plnoletosti a při studiu střední školy dokáže představit navázání spolupráce s předními průmyslovými firmami díky účasti v hackovací soutěži. Na HackFIT se sešlo několik velmi kvalitních týmů i z řad studentů středních škol.
„Kdybych měl srovnat středoškoláky a vysokoškoláky na hackathonu, tak co se týče znalostí, bylo to velmi vyrovnané. Středoškoláci nás velmi překvapili svou dravostí,“ říká k tomu Ing. Lukáš Brchl, hlavní organizátor HackFIT, a dodává: „Fakulta se teď bude snažit všechny týmy, kterým se podařilo projekt dotáhnout do konce, podpořit napojením na její komerční partnery nebo získáním investorů pro rozvoj projektu.“
Vítězný tým foo a organizátor akce Lukáš Brchl byli také hosty Studia 6 České televize. Přečíst si u nás také můžete o tom, jaký byl HackFIT očima účastníků.
Foto: FIT ČVUT