Protože se budoucnost neustále ubírá směrem k automatizaci a digitalizaci, programování by se brzy mohlo stát součástí vzdělávání každého jedince, a to již v mateřské školce. Fakulta informačních technologií ČVUT v Praze jde inovacím naproti, a tak spouští nový program jménem PreFIKS právě pro ty nejmenší. Od roku 2050 by úspěšné absolvování PreFIKSu a současného korespondenčního semináře FIKS pro středoškoláky mohlo být jediným způsobem, jak být přijat ke studiu na FIT ČVUT.
PreFIKS si klade za cíl naučit předškoláky zábavnou formou základy matematiky. Totiž, když se dětem NEřekne, že počítají s maticemi a řeší integrály, tak to s klidem udělají. Místo integrování mohou třeba počítat povrch melounu. Příklady z matematické analýzy a lineární algebry (z předmětů BI-MA1, BI-MA2, BI-LA1, BI-LA2) by dítě po absolvování PreFIKSu mělo hravě vyřešit. To zásadně změní studijní plán na FITu a tyto předměty se již nebudou vyučovat. Obsah těchto předmětů je považován za triviální.
„Na FITu se již nebudou učit základy lineární algebry a matematické analýzy. Konečně nám zbyde čas na probírání lineární algebry pro kvantové počítání!“ říká k nové výuce vyučující Ing. Tomáš Kalvoda, Ph.D., z Katedry aplikované matematiky.
Z programování by se na PreFIKSu nejdříve probraly nízkoúrovňové jazyky. První slova malých dětí bývají velice krátká. A ruku na srdce, kolikrát za život použijeme slova jako ee, tutu nebo brmbrm. Nedávalo by větší smysl, kdyby malé děti začaly slovy jako je třeba mov, cmp nebo add?
„Moje děti už nebavilo barvit grafy, tak jsem je poslal řešit PreFIKS! Trochu jsem se vyděsil, když nejmladší syn Vavřinec přišel domů a prohlásil: VPERM2F128. Musel jsem si to vygooglit!“ hodnotí kurz RNDr. Ondřej Suchý, Ph.D., z Katedry teoretické informatiky.
Dále bychom mohli zefektivnit jejich vyjadřovací schopnosti pomocí regexu. Už žádné gagaga nebo aaaaaaa, ale (ga)* a a*.
Až děti trochu povyrostou a zvládnou i složitější slova, budeme se moci věnovat i teoretické informatice. Přeci jen teoretická informatika je plná stromečků, housenek, slunečnic, pracujících mravenečků, hledání kytiček… Taková témata se dětem budou líbit.
Jelikož látku probíranou aktuálně na bakalářském studiu zvládne po absolvování programu i sedmileťák, FIT se zaměří na složitější problémy.
„Použít dynamické programování by měl zvládnout každý žák základní školy. My se na FITu konečně budeme moci zaměřit na millenium problémy. Evidentně na to mileniálové nestačí. Věřím, že generaci alpha (2013–2025) už si vytrénujeme, beta testů bylo dost,“ komentuje budoucí zaměření FIT ČVUT doc. RNDr. Dušan Knop, Ph.D., z Katedry teoretické informatiky.
Pokud uchazeč neabsolvuje PreFIKS v předškolních letech, může si ho před vysokou školou doplnit docházením do některé z vybraných mateřských škol a splněním jejich výstupního kvízu.
„Do PreFIKSu se naše dcera Šárka zakousla s chutí. Překvapilo nás, jak je podobná studentům prvního ročníku – nerozumí pokynům, mlátí pěstičkama do klávesnice, brečí nad zadáním a u poslední přednášky o iterátorech usla do 3 minut,“ hodnotí dopad kurzu na jejich desetiměsíční dceru absolventi FITu Ing. Klára Horáčková a Ing. Jan Horáček.
„Líbí se nám, že PreFIKS v ní probouzí také zájem o přírodu – ptá se, jestli kočky umí číst texty (cat) nebo jak může krajta (Python) obsahovat pandu. Ve volném čase si hraje s lachtanem (CLion). A se svojí debuggovací kachničkou se dokonce i koupe!“
Dále se zavede nový prestižní program jménem SuFIKS. Ten je určen pro absolventy FITu. Spousta absolventů jistě ocení, že po úspěšném dokončení SuFIKSu nemusí skládat vstupní pohovor a mohou rovnou nastoupit do práce, kterou si vyberou z nabídky firem spolupracujících s FIT ČVUT. Inspirací pro odpuštění přijímacího pohovoru pro úspěšné absolventy byl nynější stav, kdy se odpouští přijímací zkoušky na FIT pro úspěšné řešitele FIKSu. Zájem o budoucí absolventy SuFIKSu už projevily firmy jako Google, Apple, Microsoft i Oracle. Ušetří se tím čas studentům i firemním náborářům. Absolventy tedy nečekají žádné zdlouhavé vícekolové pohovory. Studenti programu SuFIKS budou řešit programovací úlohy, na což jsou zvyklí a zvládají je výrazně lépe než smalltalk.
Autoři: Anna Sajdoková, Jan Pokorný (Čenda), Radek Jizba, Klára Horáčková
Úpravy fotek: Martin Vadlejch, Teodor Beneš