Od nástupu plochých obrazovek uteklo v kabelech hodně energie a mnoho přístrojů odešlo do křemíkového nebe moc brzo, než aby zažilo novou éru zobrazovacích technologií, která se na nás nezadržitelně valí. Virtuální realita jako myšlenka a posléze technologie vytvořená z ní, měla nejdříve sloužit pro medicínské účely, posléze byla přebraná armádou pro trénink vojáků a brzy dostane i na pulty obchodů.
Nejznámější firmou, která „brýle“ na virtuální realitu vyrábí, je Oculus VR a jejich produkt Oculus Rift, který si s sebou přivezli i na letošní GamesCom.
Tedy, už ho měli i na předcházející Game Developers Conferece, ale tam nepředvedli jeho plný potenciál. Zaprvé ukazovali pouze simulátor horské dráhy a za druhé konference nebyla pro širokou veřejnost, takže nemohli pořádně nalákat budoucí kupce. Ani na GamesComu se jejich budka nemůže velikostí rovnat třeba Ubisoftu, který má půlku haly, ale i tak se u ní krátce po otevření bran veletrhu vytvoří pěkně dlouhá fronta.
Oculus VR zde totiž nepředstavuje jen samotnou technologii, ale samozřejmě i několik her, které sice grafikou ani příběhem nepatří mezi AAA tituly, za pozornost však bezpochyby stojí. Někdy je totiž v jednoduchosti krása a člověk se musí dívat na svět růžovými brýlemi, aby mu ke štěstí stačilo málo. Růžovými brýlemi nebo přes Oculus Rift, to vyjde nastejno.
Já usedám ke hře s názvem Superhot, která se od ostatních prezentovaných liší svou syrovosti, což mě velmi láká. Jeden ze zaměstanců Oculu mi nasazuje brýle a sluchátka, dává mi do ruky gamepad a radí mi, abych si přečetl instrukce. Jsou všude kolem mě. Div si neukroutím hlavu, abych viděl rozložení tlačítek gamepadu na obrázku za sebou a než si vše stačím pořádně přečíst, objevuji se v černobílé chodbě a jako hlas boží se přede mnou objevují tři slova. GET. THAT. GUN.
Chodba je docela dlouhá ale asi ve dvou třetinách vidím na zemi cosi černého. Vydám se pomalu tím směrem, když se na druhé straně chodby objeví tři červené postavy a začnou po mně střílet. Rychle vzpomínám, co stálo v instrukcích. TIME MOVES ONLY WHEN YOU MOVE. Zastavuji se a vidím, jak kulky velmi pomalu prolétají kolem mě. Uhýbám těm, co míří přímo na mne, ale tím dám nepřátelům prostor pro další salvu a ta už je pro mne smrtelná.
GET. THAT. GUN. Vše znovu. Už jsem pár metrů od zbraně, když… GET. THAT. GUN. Přes sluchátka slyším hlas pracovníka Oculu, který mi radí, abych hýbal tělem. Blíží se ke mně další kulky, a tak se nakláním doleva a se mnou se naklání celý herní svět. Uhýbám střelám, dobíhám ke zbrani a jako cvok se nakláním do stran, abych přežil. Při zastaveném času je vystřelit na tři postavy velmi lehké a level končí.
YOU THINK YOU ARE TOUGH? TRY THIS. Stejná chodba, stejná situace, větší beznaděj. Jedna z rudých postav na druhé straně má brokovnici. Vyhnout se brokům je o něco těžší, ale už se mám za zkušeného oculusriftáře a daří se mi (napodruhé) všechny tři postavy zabít.
To už mi ale kdosi klepe na rameno s tím, že můj čas vypršel. Nechci tomu uvěřit, na to jsem si tu hru až moc užíval, abych musel odejít po pár minutách. Opak je ale pravdou a já odcházím pryč od celé budky Oculus VR. Hned jak se vracím do press centra hledám si důležité info. Datum vydání: konec roku 2015. Cena: 8000 Kč. To není tak hrozné, ale už bych měl začít šetřit. Oculus Rift totiž přináší jedinečný zážitek, který nepřebije nic, co jsem na letošním GamesComu viděl.