Sochařské řemeslo ožívá ve virtuální realitě: seznamte se s 3D sculptingem!
Je to jako při tvorbě hudby – někdy stačí pouze vyzkoušet nápad, který nikdo předtím nezkusil. Přesně o tohle se pokusil bývalý student FITu Vojtěch Krs při tvorbě své bakalářské práce. A zabodoval! Se svým softwarem pro 3D modelování, brýlemi Oculus Rift na očích a ovladačem Razer Hydra v rukou slaví úspěchy na všech frontách a jeho projekt oceňují i profesionální grafici. Sám při tom tvrdí, že myšlenka musela být předem zřejmá každému, kdo se v tomto oboru pohybuje.
Za svou bakalářskou práci jsi získal cenu děkana, software VRClay už znají i za hranicemi, ale většina studentů FITu o něm nejspíš ještě neslyšela. Dokázal bys jednoduše popsat jeho princip?
Jedná se o software, který umožňuje modelovat 3D objekty metodou sculptingu („sochání”). Uživatel interaguje s modelem pomocí ovladačů Razer Hydra, které sledují polohu a orientaci rukou a mají tlačítka a joysticky podobné hernímu gamepadu. To celé se pak zobrazí do brýlí na virtuální realitu, Oculus Rift, které taktéž sledují polohu a orientaci. Nejzajímavější na tom je právě interakce s modelem a to, že ho lze vidět jakoby byl přímo před vašima očima, včetně vjemu hloubky a velikosti.
Měl jsi příležitost si vyzkoušet potřebné vybavení (Oculus Rift, Razer Hydra) již před začátkem celého projektu?
Měl, ale jenom krátce. Než jsem na tom začal dělat, tak jsem všechno koupil z vlastní kapsy.
Jak ses dostal k myšlence 3D modelování? Souviselo to přímo s tvým studijním oborem?
Můj studijní obor byl Softwarové inženýrství, takže to úplně nesouviselo. Nicméně už jsem se dlouho zajímal o počítačovou grafiku a chtěl jsem psát bakalářku, která by ji využívala. K myšlence 3D modelování jsme došli po diskuzi s vedoucím, Ing. Ondřejem Jamriškou z DCGI FEL. Převratná myšlenka to nebyla – pro kohokoliv, kdo se pohybuje ve 3D grafice, to je jasné využití virtuální reality. Spíš šlo o to, že to zatím nikdo nezkusil.
Jaký byl největší problém, který jsi při programování a následném ladění software musel vyřešit? Šlo naopak něco až nečekaně jednoduše?
Nejtěžší bylo dát do kupy algoritmy a datové struktury, které se staraly o deformaci modelu a hlavně přepočítávání trojúhelníkové sítě, kterou byl reprezentován, o ladění ani nemluvě. Nečekaně jednoduchá byla pak integrace ovladačů Razer Hydra.
Který z ohlasů na tvou bakalářku tě nejvíce potěšil?
Asi to, že někdo udělal z videa různé gify a ty pak prolétly sociálními sítěmi a různými stránkami, jako například Reddit.
Co plánuješ se svým projektem do budoucnosti – budeš ho rozvíjet dál sám, uvolníš pro další zájemce nebo ho třeba schováš do archivu?
Po obhajobě se do projektu připojil můj vedoucí a odvedl na tom hodně práce. Před dvěma týdny jsme software uvolnili volně ke stažení na vrclay.com a zatím jsme měli velice pozitivní ohlasy a spoustu feedbacku. Momentálně je plán dál vyvíjet a vylepšovat a mimo jiné udělat podporu pro jiná zařízení. Do budnoucna to dost záleží na tom, jak moc se headsety na virtuální realitu ujmou, od toho se pak bude odvíjet směr projektu.
Od letošního ledna studuješ na Purdue University v Indianě. Jaké jsou Tvé první dojmy?
Zatím super, pomalu si zvykám na jinou kulturu a na to, že na mě všichni mluví anglicky. Škola mi začne až za pár dní a zrovna jsem začal pracovat jako research assistant. Už jsem tu potkal několik zajímavých lidí, takže jsem nadšený a těším se až začne semestr. Jen je tu hrozná zima: -20° C!
Díky a hodně štěstí jak při dalším studiu, tak do života!
Trojrozměrné modelování ve virtuální realitě – plné znění bakalářské práce
VRCLAY.com – web projektu
Diplomová práce roku – seznam vítězných diplomových prací